alfie Förstås upp till var och en hur man ser på det men jag kan tycka du är lite väl hård mot gossen om du inte är beredd att klassa en enda av hans segrar som stöld 🙂

alfie Skank borta t ex var väl alla rörande överens om att Skank knappt skapade något av värde fast de sköt typ 40 skott på mål.

Den där matchen är ju en vattendelare av någon anledning. Pudas stod väl flera gånger helt omarkerad och bombade skott från inre slott rakt upp mot kryssen liksom? Det är högkaratiga räddningar som gör att nollan hålls intakt. Får dom 1-2 mål att gå på där så lär vi inte vinna en sådan match.

• Redigerad

Metallica Ja, Pudas två lägen var typ de enda två A-chanserna de hade och det gjorde Myren skitbra, absolut. Vi har kanske lite olika definition av en stöld bara. En stöld för mig är en match där man är helt utspelad men målvakten står på huvet och är helt omöjlig och man vinner oförtjänt. Tycker inte man kan säga det om någon av de där matcherna. En jämn match där målvakten är bra och gedigen är för mig ingen stöld.

Men man får tycka olika som tur är 🙂 Och det var bara en del av motiveringen också. Han har gjort det klart bättre än förväntat, absolut, och jag skulle känna mig hyfsat trygg med Myren som etta till nästa säsong, men utan förväntningsglasögonen på (vilket det andra betyget är i min lista) har han en bit upp till toppen.

Metallica I highlightsen ser man att tre av alla 43 skott var riktigt brutalt vassa målchanser, två av nämnde Purdas.

alfie Ja, Pudas två lägen var typ de enda två A-chanserna de hade och det gjorde Myren skitbra, absolut.

Vet att Myrenberg även räddade ett skott i samma match där en frispelad motståndare fick en passning på bladet över centrallinjen och tog avslut från typ en meter. Inga enkla räddningar det där.

Gör man minst 3-4 fantomräddningar och räddar 40+ skott utan att släppa en puck är det ju en stöld alla dagar i vecka enligt mig. Men alla behöver inte hålla med. 🙂

alfie En stöld för mig är en match där man är helt utspelad men målvakten står på huvet och är helt omöjlig och man vinner oförtjänt.

😉

Metallica 3-4 fantomräddningar

Nu är vi inne på olikheter i definitioner igen. Ett skott rakt framifrån utan sidledsförflyttning (som Pudas två lägen) kan aldrig vara en fantomräddning.

Höggas borta mot HV när han slänger sig tvärs över målgården och tar en retur mot öppet mål med stöten. DET är en fantomräddning.

Lukkinen Ja? Gå tillbaka och läs igenom matchtråden. Så gott som alla var överens om att skottstatistiken var galet missvisande eftersom Skank sköt med fri sikt från alla möjliga håll och kanter mest hela tiden. Det kändes sällan farligt.

alfie Ja det är ju typ årtiondets räddning du pratar om. Jag tycker personligen man kan göra väldigt imponerande räddningar och stjäla matcher utan att man måste ha Höggas kanske bästa insats någonsin i LHC som någon form av måttstock.

alfie Som sagt, vad man klassar som “stöld” får var och en svara för. Konstaterar, precis som @Metallica, att han räddade ett antal A-lägen och håller man nollan och vinner matchen med fyra strutar trots 43-18 i skott. Gör man det har man åtminstone enligt mig stått för en fin stöld. Det är bara en match bland flera jag tycker att Myrenberg solklart vunnit åt laget i år, men det är som sagt upp till var och en att avgöra var man lägger ribban.

• Redigerad

alfie Ehn - ¾

Snålt. Han har varit slitvargen vi vet att han är och som vanligt driver han sina formationer. Jag tycker också att han tagit kliv och drivit på laget också, och på det bidragit med fler poäng än tidigare. Slagit sitt poängrekord och pillade in 14 kassar. Han har så klart haft mindre bra insatser han också.

Jag har mycket svårt att se att han har kunnat prestera under förväntningarna den här säsongen.

Eller så missförstår jag “betygsystemet”. 😃 Förväntningar 3 på Fanten?

@Lukkinen @Metallica låt oss sätta oss i ring och skaka hand på att vi tycker olika 🤝🏼🤝🏼🤝🏼

@Jocke Ja, jo lite snålt var det kanske. Siffrorna var mest en magkänsla för stunden, inget som underbyggts av ett gediget forskningsunderlag. Vi kan säga stark trea på Ehn och svag trea på Fanten 😉 men tror som sagt också att Ehns eftermäle denna säsong förstärkts mycket av sista matchen och intervjuerna efteråt.

Jocke Jag har mycket svårt att se att han har kunnat prestera under förväntningarna den här säsongen.

Trea bör tolkas ”i linje med förväntningarna”. Och jag har höga förväntningar på Ehn.

Målvakter:

Heljanko 1

Myrenberg 3

Werner 2

Backar:

Fantenberg 4

Hultström 4

Martin 3

Myrenberg 1

Norén 1

Hävelid 1

Rissanen 3

Strandell 1

Kreu 2

Öhrqvist 3

Aronsson 1

Forwards:

Bouma 2

Ehn 5

Ekmark 2

Elie 4

Genborg 3

Hoffa - 2

Johnson 2

Kovacs 4

Lawner 1

Little 1

Ljungh 4

Rattie 2

Russel 2

Shore 1

Törnqvist 2

Mina betyg

1 Bedrövlig

2 underkänd

3 godkänd

4 över förväntan

5 toppklass

Bedömer utifrån förväntan och vad det faktiska utfallet blev

Stjäl detta av @LaumannBingo

Sättet att räkna passar mig också.

Målvakter:

Heljanko: 1

Kommentar överflödig, trots distans är jag bestämd, i min bok den största floppen i föreningens historia. TOTALT jävla usel. Man såg direkt att han var för liten och för fladdrig man ville bara inte acceptera det.

Myrenberg: 4

Snuddar på en femma i min bok när man väger in lön, press han levt under med laget och även hans ålder vilket är ungt för en målvakt.

Werner: 2

Visst oerhört fina insatser mot Brynäs och FBK men han var direkt avgörande till torsken mot Skellefteå, när vi hade chansen att redan då vända runt skutan. Det blir underkänt för mig.

Backar:

Hultström: 5

Linus är värvad för att vara en poängback, han gör 42p, det kan inte bli annat än 5. Började dåligt men sen varit bästa back genomgående i min bok. Tog enorm roll i fantens frånvaro.

Fantenberg: 3

Betyget dras ned av hur vår kapten hanterat vissa saker utanför isen men även att han under hösten i stunder faktiskt var usel. Kliver in efter skadan och är en 5a rakt igenom, det räddar betyget till godkänt. Det syntes också att laget och LHC verkligen betyder något för Fanten, det gillade jag att se.

Rissanen: 1

Vi betalar Rasmus över 200 000 euro net för hans tjänster. Det är topplön i SHL, att sluta på -4 samt att ha varit en direkt säkerhetsrisk i flera matcher. Det värsta i min bok är att Rissanen skulle vara bra att slå stopp i spelet, det innebär inte att blockera pucken i egen zon för att sedan tappa den och skapa zontid för motståndare.

Norén: 4

Erik har fått en enormt otacksam resa, hela tiden fått strida med en av våra sämre backar i stort sett. Hade han fått samma inledning som Martin med att spela med Fanten, var hade vi varit då? Henric Larsson i hockeylabbet säger att Norens underliggande varit fina hela säsongen. Sen avslutningen, sista veckan spelade han enormt bra, slutar dessutom på +3 vilket är sjukt starkt i vårt lag och att ha spelat med Strandell i så många matcher. Nu bygger vi på det Erik!

Kreü: 2

Nu har du spelat många säsonger i den här ligan, du är från staden, vi vill verkligen att det ska funka, alla vill det men tyvärr, du håller inte på den här nivån. Ska både vi och du ta kliv är det tyvärr nödvändigt med skilsmässa. Botten fem i hela ligan när det gäller att slå en passning på bladet till en kompis.

Aronsson: 1

Jag trodde efter avslutningen ifjol att något fanns här, visst att han skapat sig många vänner i staden och speciellt bland vissa grupper. Hade jobbigt genomgående i min bok den här säsongen. Tog två steg bakåt och saknade helt pondus. Håller inte i SHL.

Strandell: 3

Inga förväntningar, började riktigt starkt, har sedan fått gå i ett tredje backpar med Norén. Ingen schysst resa heller, hade också mått bra av att gå med Fanten ett tag som Martin men krigade på bra i sin otacksamma roll. Oerhört billig också vilket ger betyget godkänd i min bok.

Öhrqvist: 5

Kan inte vara bättre i den roll och i de chanser han fick. Vårt största löfte på länge. Underbar spider i underliggande också. Dominant till och med som mot Malmö borta och även andra matcher. Frölunda borta tidigt på säsongen var underbar! Älskar hur han tänker hockey.

Myrenberg: 2

Började inspirerat och sprudlade av spelglädje, hanterade ej pressen senare under säsongen lika bra och hade enormt tungt sista matcherna. Skadan skapade givetvis problem att komma in i säsongen men ett steg tillbaka här och inte godkänd i min bok.

Martin: 5

Att som back komma in sent i en bättre liga som är två snäpp upp, göra två mål och fem assist samt +8 på 12 spelade oavsett om man spelar med Fanten eller inte är det succé. En gigant de här 12 matcherna i hur han spelar pucken, lugnet han skapade och hur han löser svåra lägen snyggt istället för att spela fast sig. Verkar också omtyckt som kille i gruppen.

Forwards:

Törna: 3

Avslutningen gör att det ändå blir godkänt, varit såväl Östmans som Antes kelgris. Tror ingen spelare i hela truppen fått så många chanser med bra omgivning och tid i PP utan att förtjäna det. Direkt usel i höstas men när det gällde som mest klev han fram och var bäst på plan mot Malmö hemma och fin i övrigt den veckan. Det gör att jag färgad ger törna godkänt. Trist men här behöver det bli skilsmässa om vi ska ta steg.

Ehn: 5

Lagets hjärta och motor, denna GIGANT! Detta är inte bara förgat av lördagen utan bäst genomgående hela säsongen. Slutar alltså på 14+14 med +10 i vårt läge och med vårt antal insläppta. En grymt fin säsong av Ehn och underbart att just han fick avgöra mot Rögle. Nu gäller det att bygga vidare och inte bli nöjd!

Elie: 4

Hösten var blek, alltid varit skicklig, har något få andra i ligan har. Skulle dessutom bli pappa under hösten för första gången, sådant påverkar givetvis. I ett annat land långt bort från familjen. Jag gillar ändå Elies jobb och vilja, dessutom duktig defensivt. Sedan efter jul vår bästa forward, började tacklas, varenda back i ligan är rädd för Remi när han kommer mot sarghörnet när han spelar det sättet. 15 mål är starkt! Dessutom +8 i vårt lag vilket också är starkt.

Shore: 1

Jag tycker också att Shore blivit en slagpåse, det får vi nog utvärdera. Det är givetvis inte Nicks fel endast att vi är där vi är. Däremot hans kroppsspråk, nonchalans och dessutom oförmåga att göra poäng är för dåligt. 22 på 43 hade gett en 2a om jobbet funnits där men många tappade puckar på egen blå och bristen på energi drar ner. När man har den lönen är också förväntningarna därefter. Bryt tack.

Russell: 3

En personlig favorit, jag var ganska säker på att årets säsong skulle bli sämre än förra, landar på 12+17 och +6. Det är godkänt för att vara Russell och sett till roll och lön. Lidit av att bli kastad runt bland olika kedjor och mellan ytter och center. På nedgång och en skilsmässa är tyvärr given men trist att han inte kan stanna till en billigare peng.

Ljungh: 5

Att vid den åldern kliva upp som poängbästa center igen och många viktiga mål. Grymt fin säsong, gigant också mot Timrå borta sista veckan med 25 tekningar. 35 poäng är fina siffror, nu får vi dra med förväntningarna igen men han får gärna överraska igen. Min förväntan på Ljungh är 28-30p och stabilt spel. Hoppas kroppen håller två år till.

Bouma: 2

Täcker skott sista veckan och vill något, gör även viktigt 3-0 som punkterar matchen mot Malmö. Under hösten loj, lat och ville absolut inte täcka skott. Tyvärr är detta ett av PJs både bästa och sämsta beslut, perfekt värvning förra året som ville visa sig. Innan den här säsongen skulle man gått vidare, tack och hej.

Rattie: 2

Det har pendlat och varit tufft för Ty, aldrig fått det här flytet han hade förra säsongen. Landar ändå in på 37p, det är inte kattskit även om det är lägre än mina förväntade 42. Snuddar vid godkänt men för få mål med den lönen för att landa in godkänt ändå.

Little: 2

Jävlar vad han krigat, accepterat rollen han fått, gjort allt för att det ska funka. Det har inte funkat och är en säsong att glömma. Är det slut här? Det får vi se, vi har sett senaste åren att hitta fynd billigt från allsvenskan är inte lätt. Nu är vi sena ut på marknaden, till en nästan genant låg lön kan jag tänka mig ett år till om kroppen håller. Man ska inte underskatta vad LHC betyder för Broc.

Johan Johnsson: 1

Gör ett viktigt mål mot Rögle. I övrigt är det verkligen inte bra i min bok. Stänga matcher som han skulle vara expert på har vi varit sämst i ligan på, inte speciellt bra tekat heller. Tror jag sagt vad jag känner här. Nu sitter vi med ett år till….

Kovacs: 5

Robin får så oerhört mycket skit, visst han berör, alla som kom från Schweiz fick höra ”det tar tid” ”ge honom tid”. I LHC petades Robin tidigt, det skulle brytas hit och dit. Slutar på 17 mål, flera viktiga dessutom och en kille som burit laget offensivt i perioder. Jag älskar det Robin Kovacs står för, att dessutom facea en petning som han gjorde mot media och att sen visa på planen. Så gör vinnare för mig.

Genborg: 5

Junior, konkurrerade ut Johnsson, Lawner och Hofbauer flera matcher. Tycker det säger allt, skulle svida enormt om han lämnar. Kommentar i övrigt överflödig.

Hofbauer: 3

Började fint, tappade sen konceptet helt, avslutade bra och finns något här tycker jag. Förväntningarna var noll och tycker ändå han gör något för laget. Kunde inte begära mer.

Ekmark: 3

Gjorde precis det han skulle, tror inte han hade gjort bort sig som vår C4 men men. Godkänd rakt igenom i min bok.

MrNebbiolo Lawner är lika osynlig i din recension som han varit på isen. Jag tolkar det som ett medvetet drag från din sida 😏

ananas

Det är korrekt 😂

Spelade Lawner för oss?

MrNebbiolo Henric Larsson i hockeylabbet säger att Norens underliggande varit fina hela säsongen. Sen avslutningen, sista veckan spelade han enormt bra, slutar dessutom på +3 vilket är sjukt starkt i vårt lag och att ha spelat med Strandell i så många matcher. Nu bygger vi på det Erik!

Fint inlägg i övrigt men det här kan inte slinka igenom 😉

Angående underliggande så är min känsla att han extremt ofta ligger dåligt till i matcherna. Möjligt att det blivit en uppryckning sista veckan men det finns 48 andra matcher där han helt enkelt inte är SHL-mässig på så många plan.

Det mest frustrerande med Norén är nog att han spelar riskminimering 100% av alla gånger. Har han pucken på blå är det GARANTI på höstlöv mot mål eller något annat helt intetsägande, speldödande, pisstråkigt-att-kolla-på-spel där det blivit ett mål på tusentals försök.

Man kan alltid på förhand se vad han tänker göra med såväl defensivt som offensivt. Det som minskar risken för att något händer i matchen. Tyvärr minskar ju även risken för att Cluben gör mål i samma veva som risken ökar för mål i stjärten när han begår enkla misstag vid försök till sagda spel.

Vi kan inte ha backar som dödar spel i offensiven på det sättet. Han har visat 0 att “bygga vidare på”. Jämför med hur exempelvis Martin hanterar pucken.

Ska han spela PP? Nej. Vad har han då för roll egentligen? Ae här får vi tänka om.

Lite av en sågning här men tyvärr. Han är säkert en dundergubbe på alla sätt och önskar honom lycka till. En vända i HA gör säkert susen!

Matematikern

Köper helt din bild.

Jag är väl av åsikten att vi måste ha olika spelartyper och att jag tycker att Norén har något att bygga på defensivt.

Snittid på isen om nästan 14 min per match. Dessutom som sagt +3 där Worge landar på -6, Aronsson -4 och Strandell -1 som får anses vara spelare i hans kategori. Du behöver billiga spelare som kan ge dig 0-0 i fem mot fem för att sedan kunna lägga krut på spelare högre upp.

Dessutom tycker jag att Erik alltid försöker spela enkelt vilket du är inne på också men inte gillar. Jag tror för att bygga sig i SHL om man inte har Martins skicklighet måste man spela enkelt. Precis det som är Kreu och andras fel i min bok att de gör saker svårare än vad de är ofta.

Köper dock din syn helt som sagt och förstår den sidan också. Tror dock när ekonomi, roller i laget och allting ska gå ihop måste sådana som Norén tas med.