Lejon-Fantasten jag vet inte vilken strategi LHC har på Comms-sidan eller hur mycket mediaträning LHC företrädare har. Jag har fått mycket mediaträning i mitt yrke och gemensamt för samtliga utbildningar jag gått är att man ska inte ljuga. Även om man bortser från det etiska/moraliska perspektivet hamnar man i ett helsike om man börjar ljuga eftersom man då skapar narrativ som man själv äger och måste ha en plan för, vilket är omöjligt. Trassla in sig i lögner ska undvikas så länge som möjligt. Vad som däremot är A och O är att “äga budskapet”. Oavsett vilka frågor man får ska dessa besvaras extremt kort och på ett sätt som leder intervjun in på det ämne eller den agenda man själva har. Det här är våra politiker generellt väldigt skickliga på, vilket leder till att vi medborgare nästan alltid känner att ”dom svarar ju inte på frågan”.
Komma väl förberedd till alla intervjuer eller framträdanden är därför väldigt viktigt för att kunna ge det budskap man själv vill.
Sen… det är trots allt ”bara hockey” (missförstå mig rätt) och inte frågor som rör rikets säkerhet, politiska frågor eller affärsmässigt stora transaktioner eller fusioner… så man behöver kanske inte vara så supernoga.
Jag skulle själv välja att fokusera på en ödmjuk framtoning, respekt för sponsorer, publik och supportrar samt skapa en vision av att det finns en tanke och en röd tråd bakom allt som sker i föreningen.