Skall börja med att bryta ett Tabu här på Bullen:
Jag satt på läktarn och insåg att jag saknade Sjökvist som domare i slutet på matchen. Tror han faktiskt dömt bättre än de två som var på isen igår.
Palmu-Bystedt-Rattie
Bystedt är den som driver kedjan och öppnar upp för de andra två. Lite väl mycket åka själv med puck men bättre än att inget händer.
Palmu känns för liten för SHL. Bra intentioner, spelsinne, tuff men har inte speeden, räckvidden som krävs. Men öppnar på något sätt upp för Bystedt och de två tillsammans gör att Rattie kan glida runt och få lägen där han inte har så mycket markering.
Rattie, kollade rätt mycket på honom igår. Att han blev matchens lirare är ett skämt. Igår var han en alibispelare. Varje gång han går in i zon på vänsterkanten så böjer han tillbaka mot blå. Han fortsatte aldrig utmed sargen eller gick mot mål,inte ens när han hade initiativet och låg halvskäret före. Ledde så vitt jag kunde se till pucktapp varje gång. Alibitacklingar som jag skulle kalla, stå still på isen och hålla emot. Jag tänkte även på att han vid lite tuffare lägen alibispelar och blockerar pucken vid sarg istället för att utmana (ev ta stryk för laget). Skjuter ofta och väldigt ofta mitt i magen. Fullföljer aldrig checking situationer, kommer alltid på “mesig” mellanhand. Titta på Ratties 5v5 spel nästa match och fundera på hur han är som hockeyspelare, inte som sniper. Han drar ner sin femma rejält i 5v5 och bevisas av +/-. Underliggande siffror är ointressant i hans fall eftersom han skjuter på allt som rör sig. Lyckas han göra hattrick nästa match blir endast han gladare än jag men det ändrar inte på ovanstående.
Tycker lagbygget ser bra ut men Palmu- Rattie-Junland är inte tillräckligt bra för sina roller.
I övrigt har ni redan skrivit det mesta om denna match.