Metallica
Det beror på vad han ska utvecklas som. Ska han utvecklas som center, vilket kanske är rimligt för en av landets största centertalanger, så måste han givetvis matchas som center. Vilken apa som helst som kan spela hockey kan spela vinge (Mattå ej inräknad förstås) men inte vem som helst kan göra bra ifrån sig som center. Vidhåller att det vore hål i huvudet att inte matcha Bystedt som center.
Edit
Riktigt bra centrar (framförallt svenska) kostar shit loads för ett SHL-lag att värva in. När vi väl har en egen jättetalang på centersidan ska vi hysta ut honom på en kant för att försöka sopa sportchefernas jätteblunder med Mattå under mattan? Givetvis blir formationen vassare med Bystedt på en kant än Mattå men detta på bekostnad av att vi är är en riktigt jäkla bra center kort. Dålig trade enligt mig.
Gällande Leo Carlsson i Örebro har jag ingen uppfattning. Har ingen koll på honom över huvudtaget och deras centersida kanske tillåter mer experimenterande än vår? Dessutom kanske inte han anses vara lita bra som just center som Bystedt? Två helt olika spelare i två helt olika lag och två helt skilda situationer.
Edit 2
Bra för att dra det till sin spets på ett löjligt vis är det snudd på att Högberg hade gjort ett bättre jobb som LW än Mattå. Rimligheten i att flytta ut honom dit bara för att slippa Mattå där kan dock ifrågasättas. Rätt spelare på rätt plats. I min mening är det självklart att Bystedt ska spela center och Högberg ska vara målvakt och Mattå ska vara någon helt annanstans än i LHC. Weiglt hade gjort ett betydligt bättre jobb än Mattå på kanten! Och nu har vi en stekhet Gallo i truppen dessutom, finns klart fler alternativa sätt att bli av med Mattå i en scoringline än att hysta ut Bystedt på en kant.