Jag tror ligger en hel del i att man tappat riktigt bra backar och ersättarna inte klarat av att göra ett lika bra jobb. Sen att det var tränaren som skickade iväg en, bevisligen, bra defensiv back mitt under säsongen, tycker jag visar att han inte riktigt har någon koll på vad som egentligen behövs i laget. Vilket Ackeströms speltid enligt mig återigen är ett tecken på. Komponeringen av backparen är jag också lite frågande till. Förstår inte riktigt hur man kan placera Acke och Johansson i samma par. Vad är tanken här, vem ska ta det rejäla defensiva ansvaret av dessa två? Båda av dessa har sin styrka i offensiven och ska, enligt mig, ha en rejäl defensiv back bredvid sig. Det är mycket möjligt att Acke skulle prestera bättre i en sån omgivning.
Sen som Jajje (?) skrev, det här tjatet om skador är överdrivet. Vi har inte haft några skador på de absoluta nyckelspelarna. Att samuelsson är skadad är tråkigt självklart men ska inte innebära att spelet låser sig. Samma med Uffe och Timpa. Vi har INTE haft vidare mycket skador. Så enkelt är det och det är ren bortförklaring att säga att det är därför det gått dåligt. Laget ska klara att prestera även utan dessa spelare. Tidigare säsonger har det lyckats även när vi haft skador.
Sen tycker jag Gunnar ger intryck av att inte riktigt förstå verkligheten när han går ut och tycker synd om sig själv i tidningarna. Han säger att han är ytterst ansvarig och tar ansvar, men i verkligenheten gör han ju inte det. Han tycker att folk är orättvisa, att skador ställer till det och sopar stora problem under mattan. (Försvarsspel en liten detalj?!) Skyller på det mesta runtomkring. Inte någonstans säger han att laget verkligen spelat oacceptabelt dåligt och att det är hans ansvar.
Gunnar kan säkert vara en bra coach i andra sammanhang, i andra föreningar, men här har det inte fungerat. Han kan säkert mycket om hockey, det betvivlar jag inte, men han har helt enkelt inte fått det att fungera här. (Sen att ledningen visar sån brist på förståelse att de värvar tränaren som tränade brynäs i den där kvalserien tycker jag är skandal. Men det är ju faktiskt inte Gunnars fel, utan de personer som anställde honom.)
En positiv sak till med Correns artikel är att Helber nu öppnar ett fönster för att kicka Gunnar. "Vad som händer om två veckor vet jag inte..." Jag tror protesterna och skriverierna har fått ledningen att vakna upp lite grand och se att katastrofen kvalserien inte är långt borta. Det är positivt.