De bra lagen lyckas fylla på med bra spelare och göra dem ännu bättre eftersom de har välfungerande system, en god kultur och tillräcklig spets för att hålla produktionen igång i svackorna. Mellanmjölken fyller luckor med spelare som gjort det bra i andra lag, kostar multum och som sedan blir kvar i ett-två år innan man börjar om. Jag är inte jättepigg på Strandberg som spetsvärvning, men jag tror heller inte att det automatiskt är så att Strandberg in = dåligt och Aaltonen in = bra. Det handlar om att ha bra spelare i laget och att ha tillräckligt mycket spetskompetens för de viktiga minuterna. Idag har vi inte tillräckligt många bra för att få ihop två bra pp-linor. Med Hultström in som back och två spetsforwards har vi förhoppningsvis det. Har vi två spetsforwards till kommer fler minuter spelas av offensiva spelare och det kommer göras fler mål. Jag skulle inte jubla över ex Strandberg eller Åberg, men jag tror inte att ett lag som Timrå eller LHC slutar 4 i tabellen bara för att man lastar på spets. Frölunda kan ha ett sämre lag på pappret men ändå sluta högre upp i tabellen eftersom de har helheten.
Dessutom:
Cederqvist vore förbaskat fin att få in, gillar hans spel! Killen gjorde 30 poäng och är 21 år gammal så att tro att en sådan spelare skulle gå in utöver den där spetskedjan känns naivt. En utvecklingsbar spelare med 30 poäng under bältet ska vara given i topp 6 i SHL.
Ska vi ge chansen till våra egna unga kan vi inte värva tjockt så en kille som Gallo går i en fjärdelina och alla andra petas utanför. Givetvis måste vi ha ett lag som har förutsättningar att klättra men det får inte i detta skede ske på bekostnad av resan från akademi till A-lag