Det det som skiljer botten kontra toppen i shl.

Toppen vinner oftare oförtjänta. Medans bottenlagen kan lira bra och förlora (stolpe ut).

Vi får vara nöjda med det.

När topplagen spelar bra, då vinner dom välförtjänt, medans botten förlorar när dom gör en mindre bra match.

Ljungh verkar ändå smått ha trummat igång. Bra tekat igår, en riktigt läcker assist och klockrena straffar. Behövs fler som dyker upp till jobbet framöver..

Återigen har Junland mer istid än Hulta i en match vi borde satsa mer offensivt för att vinna. Varför får Junland så mycket speltid? Vanligtvis även i 3v3. Vad är det jag inte ser i 44s spel som coacherna ser?

Vore intressant att dyka ner mer i när i matcherna och i vilka situationer de olika backarna spelas.

Rattie med sämst och nu näst sämst game score i två raka matcher. Skapligt iskall.

Tragiskt när en ålderstigen Little fullkomligen sopar banan med honom målmässigt.

Strategen Återigen har Junland mer istid än Hulta i en match vi borde satsa mer offensivt för att vinna. Varför får Junland så mycket speltid?

Egentligen en relevant fråga, men jag tycker inte Hultström var speciellt bra igår. Nu såg jag förvisso mest av första perren men där hade han rätt stora problem.

• Fina siffror på förstafemman med bra utdelning på Russell och grym defensiv med Strandberg på isen.
    • Rattie var pigg med 6 skott på mål (och 2 utanför). Det är så man vill se honom.
    • Vi förlorar dock xG igen. Skulle vilja se fler vinster där också, gärna med start imorgon.

Hank Vi förlorar dock xG igen. Skulle vilja se fler vinster där också, gärna med start imorgon.

Vill vi verkligen det? Har vi inte förlorat typ alla matcher där vi vunnit på xG, och vice versa? 😉

• Hank svarade på detta.

Det är ju verkligen storyn den här säsongen. Tabellmässigt ser det ju faktiskt bättre ut än på mycket länge men spelmässigt förtjänar vi ju verkligen inte vår position. Fortsätter det så är det givetvis inte hållbart i längden.

Till saken igår - och kanske andra matcher där vi vunnit men förlorat xG - tycker jag ändå det hör att Örebro skapade mycket sista 10 min när vi leder och försvarar oss. Ser iofs ut som om Örebro redan där leder xG, men det kan ju vara en parameter att ha med. Ofta blir det ju så att laget som ligger under pressar på mot slutet och ändå lyckas skapa en del chanser.

Ndur

Precis så. Dessutom säger ju grafen att det var en väldigt jämn match även med xG mätt fram till de sista tio minuterna. Känns som en jämn match som kunde gått hur som helst. Idag vann vi.

Lukkinen

Hade vi även hållt uppe trenden vi hade de första 15 i andra hela andra perioden istället för att platåa ut som vi gjorde så skulle vi gått om Örebro där.

Som vanligt är vi ett stolpskott från att tappa 3-0 till 3-3, förmågan att stänga ner en match är ju obefintlig. Av sju vinster på ordinarie tid är det ingen som är “stabil”, alla är uddamålsvinster (bortsett från tom kasse-målen). Hade gärna gått ifrån en match där pulsen inte är på 180 och jag måste ta ångestdämpande för att klara resten av kvällen.. Med det sagt är det starkt att ändå plocka trepoängarna, samma scenario för två år sedan och antalet vinster hade varit nere på max två.

• [raderad]

edenbrah Hultas ribbskott igår måste va det hårdaste klinget på länge asså, trodde buren skulle gå sönder

Spontan reflektion (rätta mig om jag har fel @Hank)

Men känns som att Schiras gamescore gått ner endel senaste 3-4 matcherna och detta främst i samband med att han parats ihop med Junland?

xG-kurvan speglar mycket väl händelseförloppet.

Högberg räddar oss första 15 i per 1.

Vi är effektiva i PP och spelar bra 10-15 min i 2a.

Därefter är det bara öik, mycket på grund av att vi backar i 3e.

Byter lagen målvakt så blir resultatet ett annat i denna matchen.

LaumannBingo Och det förstår man, Junlands tryck i skridskorna när han ska gå ut i sarghörnen existerar inte, borde lägga upp arbetet helt annorlunda i det backparet Junland lirar i. Han jagar bara pucken annars eftersom han aldrig kommer nära motspelaren…