Här kommer jag posta sammanställningar med spelarbetyg efter Clubens matcher.
FAQ:
- Vad är Game Score?
Det är ett försök till att få fram ett “objektivt” betyg på hur en spelare har presterat i matchen.
Beskrivning från Better Than A Monkey:
Efter varje match finns det en hel del siffror att ta del av vilket kan, med lite kreativitet, vinkla en insats till lite vad som önskas av den som tittar på siffrorna. Låt säga att vi har en spelare som gör ett mål, en assist, skjuter två skott på mål men är samtidigt inne på tre mål bakåt samt tar två tvåminutersutvisningar. Laget har dessutom fått dubbelt så många skott mot sig när spelaren har varit på isen. Hur bedömer vi en sådan insats? Tittar vi bara på poängen ser det bra ut. Tittar vi bara på corsin ser det inte bra ut. Plus Minus är negativt också.
I ett försök att ge en neutral betygsättning på sajten intoducerar jag nu “Game Score”. Kraftigt influerad (till större delarna kopierat modellen) av Dom Luszczyszyn. Med hjälp av datan presenterad ovan så viktas och summeras de olika mätetalen till ett gemensamt mätetal, “Game Score”.
- Hur räknas Game Score ut?
För utespelare används denna formel:
(0,75 * [G]) + (0,25 * [GWG]) +(0,7 * [Assists A1]) + (0,55 * [Assists A2]) + (0,15 * [+]) - (0,15 * [-]) + (0,075 * [SOG]) - (0,15 * [PIM]) + (0,15 * [BkS]) + (0,05 * [Corsi CF]) - (0,05* [Corsi CA]) + (0,075 * [BPMinutesWithOutGoal] + (0,05 * [Hits])
För målvakter används denna formel:
(0,05 * [SVS outside Slot]) + (0,2 * [SVS Slot]) - (0,95 * [GA Outside Slot]) - (0,8 * [GA from Slot])
Vad betyder alla termer och förkortningar?
SOG: Skott på mål
SS: Skottförsök i skottsektornSkottsektorn är det området framför mål som går från målstolparna och snett ut mot tekningspunkterna och sen rakt upp i banan. Skottstatistik (SOG) kan ge en missvisande (boostad) bild av ett lags spel med många enkla skott från snäva vinklar, eller långt utifrån, som en målvakt kan styra undan eller plocka ner utan större problem. Dessa skott är ju inga större målchanser och säger väldigt lite om vilket lag som egentligen skapar något farligt framåt. Genom att räkna skott från skottsektorn så ges en mer rättvisande bild av vilka som “förtjänar” att vinna eller i längden har ett vinnande spel. Teorin går ut på att spelare är ungefär lika bra på att göra mål från de olika punkterna och alla målvakter är ungefär lika bra på att rädda skott från de olika punkterna på isen - det som skiljer är spelarnas och lagens förmåga att skapa de farliga lägena alternativt hindra motståndarna från att skapa de farliga lägena.
PIM: Utvisningsminuter
Hits: Tacklingar som leder till att motståndaren blir av med pucken
FO wins: Vunna tekningarGA: Insläppta mål
SVS: Räddningar
SVS%: Räddningsprocent
GA Slot: Insäppta mål från skottsektorn
SVS Slot: Räddningar från skottsektorn
SVS% Slot: Räddningsprocent från skottsektornTOI: Time On Ice (inkluderar PP och BP)
G: Mål
A1: Förstaassist
A2: Andraassist
+: Spelaren på isen vid mål framåt i lika styrka eller Boxplay
-: Spelaren på isen vid mål bakåt i lika styrka eller Powerplay
+/-: Skillnaden mellan + och -
GWG: Game Winning Goal, matchvinnande mål, är det mål som är ett fler än motståndarnas totala antal mål. Om LHC tar ledningen med 5-0 och har fem olika målskyttar så kommer GWG bero på hur många mål motståndaren sen gör. Om det blir 5-0 så går GWG till 1-0-skytten. Om det blir 5-4 så går GWG till 5-0-skytten.
BkS: Blockerade skottCorsi: räknar skottförsök i spel med lika många på isen och ger en hyfsad bild av vilka som skapar anfall när spelaren är på isen. Inget perfekt mått på om spelaren är bra men klart mindre trubbigt än skott på mål (som kan bli skevt om motståndaren blockerar skott eller man som Törna missar hela målet eller sätter den i ribban från bra läge) eller plus-minus-statistik (som på kort sikt kan ge väldigt skevt utslag för hur en match faktiskt har sett ut). Close corsi kan nyansera bilden av corsi genom att ta bort vissa spelares förmåga att spela bra när man leder och motståndaren är lite mer modstulen samt även ta bort det motsatta förhållandet.
CF: Corsi för - Skottförsök för laget vid lika styrka
CA: Corsi mot - Skottförsök mot laget vid lika styrka
CF%: Andel skottförsök framåt vid lika styrka, beräknas CF/(CF+CA)
CCF%: Andel skottförsök framåt vid lika styrka, när ställningen i matchen är inom ett måls skillnad i period 1 och 2, eller vid likaställning i period 3.
EVG%: Procent av skotten framåt som resulterade i gjorda mål vid lika styrka
EVSVS%: Procent av skotten bakåt som räddades vid lika styrka
PDO: Summan av EVG% och EVSVS%. Ligger runt 100 vid normalt utfall.
- Kan du även presentera xG (excepted goals)?
I normala fall så används positionsdata för varifrån skotten avlossats för att få fram ett värde på xG. Tyvärr så har jag inte tillgång till denna data. Om någon vet hur man får tag i den så får ni gärna berätta.
- Hur kan jag länka till ditt material?
Jag lägger även upp sammanställningarna på Twitter (https://twitter.com/HankHagelin). Därifrån är det enkelt att skapa länkar till specifika tweets. Retweeta gärna inläggen om ni tror att fler personer skulle vara intresserade av innehållet.