Superfreak Jag personligen kan tycka att damerna ska få rum att synas på jumbotronen på herrarnas matcher
Det får de ju redan? Ser reklam för damernas matcher vid varje hemmamatch och mot Växjö tappade jag räkningen kring hur många gånger gratismatchen annonserades, vill minnas att t.o.m. herr intervjuare ropade ut det i högtalarsystemet. Dessutom hyllades Moa Gustafsson innan en herrmatch (kommer inte ihåg vilken) efter sitt U18-silver så visst visas damhockeyn upp i LHC?
Personligen så har jag redan hjärtat hos SHL-laget och två fotbollsklubbar. Att vara helhjärtat investerad för ytterligare ett lag hade känts krystat och inte varit särskilt roligt i det långa loppet. Eventuell stöttning blir en sympatisk handling snarare än genuin kärlek och jag har varken tiden eller känslorna för att stötta LHC dam. I mångt och mycket känns det som en annan förening för mig.
Därtill är produkten inte särskilt underhållande, hockeyn är undermålig och profilerna lyser med sin frånvaro. SHL har blivit spelmässigt tråkigare och profilfattigare på senare år och hade det inte varit för LHC så hade jag knappt brytt mig om SHL, likt jag gör med Allsvenskan i fotboll. SDHL är en betydligt sämre liga på alla plan i jämförelse med SHL och när mitt SHL-intresse överlag inte är särskilt starkt så har SDHL knappast en chans att fånga in mig. Jag har genuint ett större intresse för serier som Hockeyettan och Hockeytvåan än vad jag har för SDHL.
Men det kanske inte tilltalar mig eftersom jag, och merparten av folket som går på hockey i Sverige, inte är en del av målgruppen enligt SDHL:s kommersiella chef (från SVT i oktober):
Dessutom ser man från SDHL:s håll att målgruppen inte är samma som publiken på herrmatcherna.
– Man kanske kan locka dem till enstaka matcher, men jag tror inte huvudfokus ska vara att försöka frälsa dom. Vi har identifierat att den målgruppen inte är en SDHL-målgrupp. Det som vi tänker oss och som vi vill framför allt är den lite yngre generationen och även familjer.
Blir lite motsägande då familjer är en ansenlig del av publiken som går på SHL-matcher. Det är knappast hållbart för dem att gå på både SHL- och SDHL-matcher.
Vilka är den “yngre generationen”? Det kan iallafall inte syfta på de unga män som målar tifon, åker på bortamatcher och som står för merparten av stämningen på herrmatcherna. Det kan inte vara unga kvinnor heller då de också går på herrmatcherna. Tonåringar? Går på herrmatcherna. Tweens? Går också på herrmatcherna. Så vilka är egentligen målgruppen? Väldigt oklar strategi minst sagt.
Jag tycker LHC ändå gjort ganska mycket för att folk ska gå på dammatcherna. Bland annat är marknadsföringen nästintill likvärdig med herrarnas och därtill att säsongskort och Team 1217 gäller på SDHL-matcherna, vilket också har varit känt ganska länge. Men intresset finns helt enkelt inte där, inte ens sponsorerna som kräver damlag går ju på matcherna!