TheDude Finns inget motsatsförhållande där. Brynäs lyckades ta sig till final i år (åkte förvisso ur innan dess) och DIF har några guld under bältet även om det har varit kräftgång ett antal år nu. Jag ser tradition och identitet i en förening som något lika viktigt som ett grundspel för ett lag på isen. När skiten träffar fläkten har man något att falla tillbaka på som en form av lägstanivå och säkerhet. Kan vara jävligt viktigt när föreningen brakar samma och exempelvis åker ur SHL. Traditionen och identitet är ett fundamentet som man bygger på och utvecklar ifrån. Det går att bygga nytt på det fundamentet, samtidigt som man kan återskapa något äldre i nyare format. Tror inte att det finns någon i vare sig Brynäs eller DIF som vill dra tillbaka klockan till 1985.
Många av våra mest “traditionstyngda” föreningar har varit i spjutspets och utvecklat svensk hockey in i nya eror. Jag tänker framför allt på Färjestad. Men det finns så klart en poäng där också. Vi var nya i början av 00-talet och hade mycket nytt att bygga för att klara av att driva elitverksamhet på Elitserie/SHL-nivå och drev på utvecklingen, och tillsammans med FBK och HV mer eller mindre tvingade andra lag att se över och förnya sina arenor exempelvis. Den utvecklingen hade kommit utan oss, men vi var väldigt snabba på den båten. Men man kan vara ny och “fräsch” ett tag, sedan måste det man bygger hålla i längden över tid. Vill man inte bevara något av det man byggt har man byggt dåligt.
När det kommer till biljettförsäljning, årskort, medlemmar, publiksnitt och en trogen högljudd publik handlar det mycket om känslor. När man spontant tänker på LHC tänker man oftast på något som har hänt, ett minne (eller minnen) långt tillbaka. Inte var LHC hamnar i tabellen 2027, eller om vi slår HV i alla matcher nästa säsong. Sådant hittar man oftast i sina egna lådor, må så vara att man får damma av det först när man plockar fram det och kanske justera presentationen motsvarande det aktuella året och inte då det åkte ner i lådan. Det i sin tur betyder inte att man ska damma av Fredrik Johnsons säljmanual inför säsongen 1997 för att kommma till bukt med sponsorsälj. Det går liksom att hantera tradition och nytänk på samma gång beroende på målgrupp.