Metallica Jag håller med om att det varit dålig fingertoppskänsla. Har skrivit några inlägg om det här på bullen men orkar inte leta upp dem nu. I korthet har man varit ständig tvåa och legat i kölvattnet bakom ledande klubbar. Det gäller arenan, tröjorna, spelsättet, spelarna, merchen med mera, med mera…
Tyvärr är det så att om man inte gör något åt det så kommer heller inget att förändras. Om vi som följer laget ändå gör vår röst hörd och ståndpunkt klar så är det ett första steg. Nästa är väl att att ta upp frågan på ett årsmöte?
Visst hade det varit bra att kunna presentera ett proffsigt förslag här i forumet för alla “men ta fram ett bättre klubbmärke själv då” men om ingen här är kunnnig i klubbmärkens heraldik och samtidigt grafiskt utbildad så gör vi nog bäst i att låta bli. Med all respekt för de förslag till klubbmärken folk har lagt upp i den här tråden; inget har varit i närheten av så proffsigt som det behöver vara för att motivera ett byte.
Vad kostar det då? Enligt mig är det fel fråga att ställa i det här läget. Jag förväntar mig inget annat än att några gråskallar på kansliet kommer motsätta sig en förändring för att det är så jobbigt att byta mail-signatur och kulspetspennor men för oss som följer laget och älskar föreningen måste man fästa blicken längre fram. Vilka är vi och vilka vill vi vara? Klubbmärket ska representera just det.
Man börjar med en utredning. Hör sig för med supportrar, föreningsaktiva och styrelse. Hur länge duger nuvarande klubbmärke? Ska vi köra på i tio år till? Är ett byte av emblem oundvikligt på sikt eller kan vi rentav köra på det nuvarande i 100 år?
Om vi gemensamt landar i att ett nytt klubbmärke är nödvändigt på sikt så kan man gå vidare och ta fram förslag. Utlys en tävling, kontakta högskolestudenter som pluggar grafisk design, ta in offerter från de bästa firmorna i länet, gör lite efterforskningar online.
Jag tror att det finns många där ute som rent tekniskt är kapabla att ta fram ett proffsigt klubbmärke men som behöver tydlig vägledning från föreningen istället för att själva bestämma vad LHC ska representera och utstråla.
Firman som tog fram Frölundas första fiaskomärke var ju helt fel ute i vad en idrottslogga ska utrstråla. Grafisk saknades säkert inte kompetens men Frölunda som klubb kan ju inte gett dem några som helst ingångsvärden?
De som tar fram loggor till TV-spelslag och mindre klubbar i nordamerika är inte heller inkompetenta. De har bara andra föreställningar om vad ett bra klubbmärke är. Ofta inspirerade från NHL och NBA med attackerande djur.
Ta en titt på vårt klubbmärke idag. Är det detta som ska sitta på bröstet när vi tar vårt första SM-guld? Är det detta som vi ska köpa merch med och ge till våra barnbarn i framtiden? Om inte så måste resan mot förändring att påbörjas någon gång och det kommer alltid finnas nytryckta broschyrer, pikétröjor och företagspennor som ligger på lager. Ett klubbmärke är viktigare än så.