Läst många bra längre analyserande inlägg här genom åren så tänkte ge tillbaka lite och försöka mig på ett eget lite längre och analyserande tips.
1. Färjestad
Kommentar: ⬆️ Bästa laget hands down och rykten säger att de inte är klara än utan letar även efter en ny toppmålvakt. I princip så har de tre stycken förstakedjor så att sätta dem som nummer ett är nog det enklaste i det här tipset. En säsong med Wikstrand, Virtanen och Johansson på backplats från start är också bland det bästa i SHL så var finns svagheterna? Kan det finnas för mycket av det goda kanske? Tror de får ihop det och även tar guldet.
2. Luleå
Kommentar: ⬆️ Sjukt lag. Jobbigt lag. Starkt lag. Back- och målvaktsidan har en kontinuitet över flera säsonger känns det som och har varit nyckeln till framgång för Luleå förut. Nu även med Omark, Fröberg, Komarek från start, Tyrväinens radarpartner Rask plus en ständigt utvecklandes Brännström. Finallag.
3. Frölunda
Kommentar: ↗️ Vad hände andra halvan av förra säsongen? Jag har ingen aning, men Frölunda hoppas främst att Lasch och Spacek har svaren. Tror de tillsammans med Nilsson kommer bilda en helt ny kedja som kommer ösa in poäng. Folin är en stabil backvärvning, vilket jag tror kommer behövas då jag inte är helt övertygad av Rubin och Tomkins som målvaktspar. Rubin gick sämre likt hela laget andra halvan av säsongen till den graden att han inte ens stod i slutspelet och Tomkins har jag ingen koll på. Frölunda får köra på anfall är bästa försvar.
4. Rögle
Kommentar: ⬇️ Seider, Hansson, Zaar, Ryfors är väldigt tunga tapp. Trots det så har man kanske SHL:s bästa förstakedja med Bristedt - Brithén - Everberg. De får svårt att upprepa förra årets succé om inte Ludvig Larsson visar sig vara en toppspelare redan sin första SHL-säsong, för då har de två stycken starka kedjor där Tambellini - Larsson - Kelleher är nummer två. Rifalk är stabil, vilket är den viktigaste positionen trots allt, så detta går ändå till hemmaplansfördel i första slutspelsomgången.
5. Växjö
Kommentar: ↘️ Pettersson, Drury och Gaunce har ersatts med Nättinen, Lycksell och en examinerad från tredjekedjan Holmberg. Holmbergs utveckling pekar spikrakt uppåt och förhoppningen är väl att Lycksell ska få lite snålskjuts här. Kanske mest jag som är bitter, men tror inte att detta miljöombytet blir det slutgiltiga lyftet för Olle heller. Sam Hallam är den bästa tränaren i SHL och kommer trots nytt målvaktspar och lite sämre forwardsida fixa en topp fem-placering.
6. Örebro
Kommentar: ➡️ Som LHC-supporter blir man orolig när man ser så många finnar i ett och samma lag, men Leino, Näkyvä och Rissanen är alla etablerade SHL-spelare så det drar ner pulsen lite iaf. Kovacs tror jag kan ta ännu mer steg, så kan bli sista säsongen i SHL för honom eftersom han snart är för bra och Enroth visade i slutspelet hur bra han kan vara. Hade behövt en riktigt “håll käften-värvning” för att jag ska se dem som topplag i SHL dock.
7. Skellefteå
Kommentar: ↘️ Tror de tappat för mycket bra spelare för att effektivt ersätta alla. Lindström och Möller känns som evighetsmaskiner, men är det inte dags nu för Hugg nu att bli en topp 6 spelare? Kan Johnsson bygga vidare på sin säsong och bli ännu mer bärande och hur väl kommer Linus Karlsson anpassa sig till SHL? Väldigt stabil back- och målvaktssida så det kommer bära dem till iaf bästa play in platsen.
8. Malmö
Kommentar: ⬆️ Känns som det bästa Malmö-laget på väldigt länge. Som Malmöbo sen åtta år tillbaka är det Malmö jag sett mest live av alla lag i SHL de senaste…åtta åren. Ingen bärande spelare borta och bara toppvärvningar in hittills. Slår alla dem in väl, plus att de fortfarande letar efter en toppspelare för högersidan i förstakedjan (säkert i konkurrens med Pajen), så tror jag på ett rejält lyft från bottenträsket där de huserade förra säsongen länge.
9. Linköping
Kommentar: ↗️ Alltid svårt att vara opartisk här, men känns som mycket pekar uppåt. Little kan komma att spela med sin polare, Maxwell kanske kan lyfta en av Törnqvist eller Pasic till toppspelare i SHL, Högberg är en matchvinnare, Ljungh är kvar, Bäckman är hel etc etc. Forwardsidan är dock tunn och beroende av just utveckling hos våra yngre spelare, vilket leder till frågetecken och dämpar optimismen något. Kom igen Cluben!!
10. Djurgården
Kommentar: ➡️ Mycket hjärta borta med Dicken och Holtz (som förmodligen lär starta säsongen i NHL). Carey verkar vara en bra värvning, men oprövad i SHL och hur länge går det innan Johansson får en säsongsavslutande skada? Videll tror jag kan bli ett monster och Rakhshani från start gör att de kommer före Leksand, men knappt.
11. Leksand
Kommentar: ⬇️ De stora förlorarna i den här sillyn. Hur bra är Camper utan Hrivik och Cehlarek? Tror att duon har hjälpt etablera Leksand som SHL-lag, men inte än som garanterat slutspelslag. Kanske kommer in någon supervärvning som väger upp lite mer för tappade poäng efter slovakerna, men det är rätt tjockt på forwardsidan redan så förväntar mig ingen supervärvning här.
12. Brynäs
Kommentar: ➡️ Nästan exakt samma lag som förra säsongen, fast med Palve från start. Dock är båda hans kedjekompisar i Harper och Descheneau borta och vi vet ju alla här hur enkelt Palve har ett hitta kemi med andra… Kan inte i dagsläget se något som gör att de lyfter sig betydligt som lag eller i tabellen.
13. Oskarshamn
Kommentar: ↘️ Har ett på pappret sämre lag än förra säsongen, samt är en center kort i dagsläget. Zohorna som egentligen spelar mest som ytter ser ut att vara andracenter och Brace/Weise ska bli nya Veronneau/Bouma, tvek. Betydligt fler SHL matcher i laget än Timrå dock, plus en stark tränare i Filander, men Timrå blir enda laget de har under sig. Dock tror jag det blir Oskarshamn som får lämna efter bottenfinalen mot Timrå. Oskarshamn pratar alltid om att de aldrig har något att förlora, men i möte med Timrå så tycker jag pressen är på Oskarshamn och det tror jag inte de klarar av.
14. Timrå
Kommentar: ➡️ Det finns redan en hel del SHL erfarenhet i laget samt de bästa spelarna från HA kvar minus Dahlén, som tror jag kan bli en jokervärvning under säsongen om går det illa i NHL. Annars är tilltänkta spetsen oprövad i SHL med Hanzl och Rattie, så tror i dagsläget på jumboplatsen, men att de får spela vidare i SHL efter att ha slagit ut Oskarshamn i bottenfinalen.