Hittade inte någon tråd om detta när jag snabbt ögnade igenom forumet här så tänkte dra igång en. Denna anknyter väl till viss del till tråden “Andra lags silly season” men kände det kan vara kul om vi på bullen likt Wennerholm och andra förstå-sig-påare kör en tävling i Kamikazetippning. Min sluttabell enligt nuvarande läge i trupperna är följande.

1. Färjestad
  2. Luleå
  3. Växjö
  4. Frölunda
  5. Skellefteå
  6. Rögle
  7. Örebro
  8. Leksand
  9. Malmö
  10. Cluben
  11. Djurgården
  12. Brynäs
  13. Timrå
  14. IKO

Från plats 10 och neråt känns det som det kan bli ett jäkla race och vi kan lika gärna sluta 10 som 14. Djurgården har jag längre ner då jag inte har någon känsla för deras nya HC, känns som risk för en riktig flopp med omodernt ledarskap och ett klart nedbyte från Robban Olsson. Leksand har tappat sina mest tongivande spelare från förra året och jag tror det är naturligt att dom halkar ner några pinnhål även om dom utan problem tar sig till slutspel. Timrå och Oskarshamn känns gjutna för nedre delen av tabellen likt oss och Brynäs men där jag tror Timrå har en större uppsida än IKO i slutändan. Färjestad går in med tungt favoritskap där allt annat än guld i år måste räknas som ett ganska stort misslyckande.

Årets flippar: Brian Gibbons hänger 27 kassar och passar fram till 25 av littles mål, Lyckåsen växer ut till en ny storback. Lilliz i Färjestad är ännu bättre och gör ännu fler poäng innan han försvann till KHL.
Årets floppvarningar: Carl Söderberg, Linus Omark

Mata på med era tips så kan vi följa upp mot slutet av säsongen och den som lyckas bäst bör belönas med ett jobb som hockeyreporter på aftonbladet!

Kul med en sådan här tråd igen! Ska fnula på ett eget tips. Spontant tror jag dock att Växjö och Leksand samt Rögle får det tuffare än förra säsongen.

Heleuuuka

Det där tipset ser bra ut! Ska slänga in ett eget senare men det kommer att vara snarlikt ditt. Jag skulle dock vilja få det till att topp 7 i ditt tips känns som en tydligt bättre övre hälft. Från plats 8 och nedåt kan det skifta en hel del. Skulle inte förvåna mig om Leksand får en riktig baksmällasäsong med sina och hela SHL:s största stjärnor borta. Tror de kan falla utanför slutspel till och med. Sen kommer det vara ett eller två lag från din topp 7 som floppar och slutar på undre hälften. Vilka lag är det? Vilka lag från bottom 7 flippar? Spännande!

Växjö kunde tillskriva mycket av sin framgång seriens bästa målvaktspar. Fasth / Källgren var ruggiga tillsammans. Nu har de en allsvensk målvakt och en Lettisk snubbe som spelat i Jokerit de senaste säsongerna. Hur bra de än visar sig bli är jag beredd att säga att de gjort ett rejält nerköp här (hur ofrivilligt det än var).

Lukkinen Det är helt sant, samtidigt så känns evertsson som en jävla trollgubbe som kommer agera om situationen blir ohållbar på målvaktsfronten. Helt plötsligt i November har han värvat dit Carey Price som förstagubbe…

Heleuuuka Jag kan nog skriva under på det mesta, förutom Växjö som ni redan nämnt.
      Jag har en känsla av att Djurgården kan bli bättre än plats 11, frågan är hur mycket Söderberg kan lyfta malmö, de kan nog också bli rätt okej.
      Men vilka 4 lag ska vi ha bakom oss?
      IKO är självklart, Timrå ser rätt okej ut för att vara nykomlingar, men de ska vi ha bakom oss. Brynäs är givet av flera anledningar men framför för att de är just Brynäs.
      Leksand var riktigt jäkla bra förra säsongen, men nu tappar de Hrivik som var motorn. Blir kanske tyngre i år.

exile82 Jag har en känsla av att Djurgården kan bli bättre än plats 11,

Djurgårn blir spännande följa med Barry Smith… snacka om experiment. Kan ju slå hej vilt åt vilket håll som helst det….

Kan inte minnas senast ett lag var så överlägset som Färjestad är på pappret.

Floppvarning för Leksand och kanske Växjö.

Svårtippat även i år. Gissar som sagt på en gedigen baksmälla för Leksand nu också. Det enda jag vet helt säkert är att HV inte kommer slåss om något SM-guld. 😅

1. Frölunda
          2. Luleå
          3. Färjestad
          4. Örebro
          5. Skellefteå
          6. Rögle
          7. Växjö
          8. Malmö
          9. Djurgården
          10. Leksand
          11. LHC
          12. Timrå
          13. Oskarshamn
          14. Brynäs
          1. Färjestad
          2. Frölunda
          3. Luleå
          4. Rögle
          5. Skellefteå
          6. Örebro
          7. Växjö
          8. Djurgården
          9. Linköping
          10. Malmö
          11. Leksand
          12. Brynäs
          13. Timrå
          14. Oskarshamn

Här har ni facit.

Här kommer mitt tips!

1. Frölunda

2. Färjestad

3. Rögle

4. Växjö

5. Luleå

6. Skellefteå

7. Linköping

8. Örebro

9. Djurgården

10. Malmö

11. Leksand

12. Timrå

13. Brynäs

14. Oskarshamn

Kjeppkinesen Kan inte minnas senast ett lag var så överlägset som Färjestad är på pappret.

…… vilket högst sannolikt innebär att dom inte kommer bli Svenska Mästare 21/22 då 😂

Läst många bra längre analyserande inlägg här genom åren så tänkte ge tillbaka lite och försöka mig på ett eget lite längre och analyserande tips.

1. Färjestad
          Kommentar: ⬆️ Bästa laget hands down och rykten säger att de inte är klara än utan letar även efter en ny toppmålvakt. I princip så har de tre stycken förstakedjor så att sätta dem som nummer ett är nog det enklaste i det här tipset. En säsong med Wikstrand, Virtanen och Johansson på backplats från start är också bland det bästa i SHL så var finns svagheterna? Kan det finnas för mycket av det goda kanske? Tror de får ihop det och även tar guldet.

2. Luleå
          Kommentar: ⬆️ Sjukt lag. Jobbigt lag. Starkt lag. Back- och målvaktsidan har en kontinuitet över flera säsonger känns det som och har varit nyckeln till framgång för Luleå förut. Nu även med Omark, Fröberg, Komarek från start, Tyrväinens radarpartner Rask plus en ständigt utvecklandes Brännström. Finallag.

3. Frölunda
          Kommentar: ↗️ Vad hände andra halvan av förra säsongen? Jag har ingen aning, men Frölunda hoppas främst att Lasch och Spacek har svaren. Tror de tillsammans med Nilsson kommer bilda en helt ny kedja som kommer ösa in poäng. Folin är en stabil backvärvning, vilket jag tror kommer behövas då jag inte är helt övertygad av Rubin och Tomkins som målvaktspar. Rubin gick sämre likt hela laget andra halvan av säsongen till den graden att han inte ens stod i slutspelet och Tomkins har jag ingen koll på. Frölunda får köra på anfall är bästa försvar.

4. Rögle
          Kommentar: ⬇️ Seider, Hansson, Zaar, Ryfors är väldigt tunga tapp. Trots det så har man kanske SHL:s bästa förstakedja med Bristedt - Brithén - Everberg. De får svårt att upprepa förra årets succé om inte Ludvig Larsson visar sig vara en toppspelare redan sin första SHL-säsong, för då har de två stycken starka kedjor där Tambellini - Larsson - Kelleher är nummer två. Rifalk är stabil, vilket är den viktigaste positionen trots allt, så detta går ändå till hemmaplansfördel i första slutspelsomgången.

5. Växjö
          Kommentar: ↘️ Pettersson, Drury och Gaunce har ersatts med Nättinen, Lycksell och en examinerad från tredjekedjan Holmberg. Holmbergs utveckling pekar spikrakt uppåt och förhoppningen är väl att Lycksell ska få lite snålskjuts här. Kanske mest jag som är bitter, men tror inte att detta miljöombytet blir det slutgiltiga lyftet för Olle heller. Sam Hallam är den bästa tränaren i SHL och kommer trots nytt målvaktspar och lite sämre forwardsida fixa en topp fem-placering.

6. Örebro
          Kommentar: ➡️ Som LHC-supporter blir man orolig när man ser så många finnar i ett och samma lag, men Leino, Näkyvä och Rissanen är alla etablerade SHL-spelare så det drar ner pulsen lite iaf. Kovacs tror jag kan ta ännu mer steg, så kan bli sista säsongen i SHL för honom eftersom han snart är för bra och Enroth visade i slutspelet hur bra han kan vara. Hade behövt en riktigt “håll käften-värvning” för att jag ska se dem som topplag i SHL dock.

7. Skellefteå
          Kommentar: ↘️ Tror de tappat för mycket bra spelare för att effektivt ersätta alla. Lindström och Möller känns som evighetsmaskiner, men är det inte dags nu för Hugg nu att bli en topp 6 spelare? Kan Johnsson bygga vidare på sin säsong och bli ännu mer bärande och hur väl kommer Linus Karlsson anpassa sig till SHL? Väldigt stabil back- och målvaktssida så det kommer bära dem till iaf bästa play in platsen.

8. Malmö
          Kommentar: ⬆️ Känns som det bästa Malmö-laget på väldigt länge. Som Malmöbo sen åtta år tillbaka är det Malmö jag sett mest live av alla lag i SHL de senaste…åtta åren. Ingen bärande spelare borta och bara toppvärvningar in hittills. Slår alla dem in väl, plus att de fortfarande letar efter en toppspelare för högersidan i förstakedjan (säkert i konkurrens med Pajen), så tror jag på ett rejält lyft från bottenträsket där de huserade förra säsongen länge.

9. Linköping
          Kommentar: ↗️ Alltid svårt att vara opartisk här, men känns som mycket pekar uppåt. Little kan komma att spela med sin polare, Maxwell kanske kan lyfta en av Törnqvist eller Pasic till toppspelare i SHL, Högberg är en matchvinnare, Ljungh är kvar, Bäckman är hel etc etc. Forwardsidan är dock tunn och beroende av just utveckling hos våra yngre spelare, vilket leder till frågetecken och dämpar optimismen något. Kom igen Cluben!!

10. Djurgården
          Kommentar: ➡️ Mycket hjärta borta med Dicken och Holtz (som förmodligen lär starta säsongen i NHL). Carey verkar vara en bra värvning, men oprövad i SHL och hur länge går det innan Johansson får en säsongsavslutande skada? Videll tror jag kan bli ett monster och Rakhshani från start gör att de kommer före Leksand, men knappt.

11. Leksand
          Kommentar: ⬇️ De stora förlorarna i den här sillyn. Hur bra är Camper utan Hrivik och Cehlarek? Tror att duon har hjälpt etablera Leksand som SHL-lag, men inte än som garanterat slutspelslag. Kanske kommer in någon supervärvning som väger upp lite mer för tappade poäng efter slovakerna, men det är rätt tjockt på forwardsidan redan så förväntar mig ingen supervärvning här.

12. Brynäs
          Kommentar: ➡️ Nästan exakt samma lag som förra säsongen, fast med Palve från start. Dock är båda hans kedjekompisar i Harper och Descheneau borta och vi vet ju alla här hur enkelt Palve har ett hitta kemi med andra… Kan inte i dagsläget se något som gör att de lyfter sig betydligt som lag eller i tabellen.

13. Oskarshamn
          Kommentar: ↘️ Har ett på pappret sämre lag än förra säsongen, samt är en center kort i dagsläget. Zohorna som egentligen spelar mest som ytter ser ut att vara andracenter och Brace/Weise ska bli nya Veronneau/Bouma, tvek. Betydligt fler SHL matcher i laget än Timrå dock, plus en stark tränare i Filander, men Timrå blir enda laget de har under sig. Dock tror jag det blir Oskarshamn som får lämna efter bottenfinalen mot Timrå. Oskarshamn pratar alltid om att de aldrig har något att förlora, men i möte med Timrå så tycker jag pressen är på Oskarshamn och det tror jag inte de klarar av.

14. Timrå
          Kommentar: ➡️ Det finns redan en hel del SHL erfarenhet i laget samt de bästa spelarna från HA kvar minus Dahlén, som tror jag kan bli en jokervärvning under säsongen om går det illa i NHL. Annars är tilltänkta spetsen oprövad i SHL med Hanzl och Rattie, så tror i dagsläget på jumboplatsen, men att de får spela vidare i SHL efter att ha slagit ut Oskarshamn i bottenfinalen.

Jag väljer att ta det till nästa nivå, och tippar även en ungefär omfamn på poängen, bara för att jag inte har något bättre för mig i väntan på att Italien ska vända finalen.. Nu är min poäng"kalkyl" inte ens nästan framtagen på rätt sätt, är säkert på flera ställen poäng som inte är logiska att det blir. Förmycket eller för lite, men äsch ta det med en nypa salt! 🙂

1. Färjestad +100p
            FBK ser verkligen ut som att de tänker ta vara på läget att lagen har försämrad ekonomi, de kör gasen i botten och har med sina värvningar inga svagheter jag kan se rakt upp och ner. Finns inte mycket att säga. Tror de kan få bland de bästa poängskördarna vi har sett på länge. Slår garanterat Växjös poängplock förra året. Den enda risken jag ser, är att man plockat in för mycket stjärnor, och att det blir för mycket press.

2. Frölunda ~100p
            Tror de får en uppsving, gillar vad de har plockat in, och Roger är Roger, förra säsongen var en fluke där saker inte stämde över hela ligan. Han kommer mejsla ut ett starkt lag åter igen.

3. Luleå +95p
            Luleå med Bulan är starka vanligtvis, de har även nu en hel säsong med Lassi i målet, sen även addering av Fröberg ser inte tråkigt ut, övriga värvningar är också klass på. Kommer garanterat att spela sin tråkiga hockey, som alltid verkar fungera. Dock tror jag inte att Klasen förtjänar den hypen han får, gjorde en snygg straff för några år sen och trots att han har haft sjuka poängsäsonger i Schweiz så känns det ändå som att han har hype för sitt straffmål.

4. Skellefteå +90p
            Har tappat mycket spelare, men jag tror verkligen på deras tränarteam, vill nog ändå säga att han är en missförstådd tränare, gör bra ifrån sig med bra material. Tror Melker Karlsson är en perfekt spelare i SHL, kommer göra bra ifrån sig.

5. Växjö +85p
            Kommer backa tillbaka iår, har tappat som flera har nämnt en av seriens absolut bästa målvaktspar, om inte det bästa på flera år faktiskt. Tror dock på Hallam, han kan göra väldigt mycket av begränsat material, målvaktssidan ser kanske lite oprövad ut, men vi får inte glömma att Lakers har bland ligans bästa målvaktscoacher.

6. Linköping ~78p
            Nu talar hjärtat väldigt mycket, och hade lätt kunnat sätta oss som 9-10a (vilket känns mest rimligt) MEN, någon måste ju göra ett helt heeelt galet tips, någon måste ju sätta en underdog, en askungen-saga!
            Jag tror oavsett att det kommer se mer stabilt ut iår, vi har det som förra året var det största problemet, en faktiskt målvakt. Vi har även möjligen löst problem #2, grupperingar i laget, känns som vi har fått bort möjligheter med att det skapas grupper i truppen, mycket mer hjärta för laget iår.

7. Örebro +75p
            Tror det blir ett liknande år som förra för Örebro, man backar kanske lite, jag vet inte om det är som andra nämnt att man är orolig för att de litar på väldigt mycket finskar, och det har blivit förstört för av våran säsong

8. Rögle ~75p
            Tror man backar rejält i Ängelholm, man hade en makalös säsong förra året, en lika slumpartad bra säsong som lag som Frölunda hade dålig, tror mycket på Abbotts, men jag tror att tappen iår är för tunga för att vara nära av nivån man hade förra året.

9. Malmö +70p
            Bra transfers, speciellt Söderberg, men jag tror tyvärr han har tappat förmycket fart med åren för att vara den superavgörande spelaren han var för oss. Kommer göra det bra, men tror kanske det blir lite likt snubben med dålig kvinnosyn i Gävle.

10. Djurgården ~65p
            Svårtippat lag, deras bästa signing i min bok är förlängningen av Rhett, där har man en säkerpoäng-maskin. Tror att de bär eller faller angående deras nya tränarteam.

11. Timrå +50p
            Gillar verkligen vad timrå har gjort, tror att det PRECIS kommer räcka till att klara sig, det kommer att vara en riktig nagelbitare, mellan dem, LIF, BIF och IKO.

12. Leksand +50p
            Tror verkligen att Leksand får en paniksäsong, de har tappat det som gjorde att de hamnade såpass högt som man gjorde förra året, utan första femman så är man indraget i en bottenstrid. Har gjort några trevliga värvningar, men tror inte det räcker för att täcka upp den tunna fasaden som Leksand är.

13. Brynäs ~49p
            Här blir det ett rejält hopp i poäng, tror att allt kaos som varit i Brynäs den senaste tiden (som inte verkar ta slut med nya kaos-heter hela tiden). Ser faktiskt inte vad man har gjort för värvningar som skulle göra en stor skillnad, visst, Genoway är vass, men skriker Sigalet varning på det.
            Tror att man får uppleva ett nytt kval denna säsongen, och det kommer vara riktigt tight. Avgörs i sista matchen.

14. Oskarshamn ~45p
            När ens fans pratar om Weise som det vore en av de bästa värvningarna på länge så borde varningsklockor ringa, det är en spelare som må ha spelat i NHL i massvis av år, men har inte haft en avgörande säsong sen typ 2012, och det var i Nederländska ligan… Det blir kval för Oskarshamn, där man i sista matchen får stryk av Brynäs, och återgår till HA, och så är där SHL-äventyret slut, Oskarshamn har i min åsikt inte vad som krävs för att vara ett stabilt SHL-lag. För liten stad och har inte hockeykulturen som krävs som finns i andra småstäder som räddar de.

• Rex svarade på detta.

Rex
            Så går det när man kollar fotboll samtidigt… Editar nu 🙂

• Rex gillar detta
            2 månader senare
            • [raderad]

• Redigerad

Jag kör någon slags kort motivering på lagen 8-14 där jag tror vi kommer vara med att kriga bland. Skiter fullständigt i lagen däruppe , helt ointressant 😅

1) Rögle
            2) Luleå
            3) Färjestad
            4 ) Växjö
            5) Frölunda
            6) Skellefteå
            7) Örebro
            ‐—–‐————————-
            8) Malmö

• tufft brunkargäng med enligt mig seriens bästa målvakter. Kommer i vanliga ordning kriga till sig poäng men känns detta år lite bättre på varje position och placerar dom därför högst upp bland lagen som slåss i botten
              9) Linköping
            • Nya tränare , med tanke på försäsongen en förhoppning att vi äntligen har ett eget spel, topp fem bästa målvaktsupplaga, bra backar men är ändå lite osäker på att den känns lite seg. Aningen svagare forwards på pappret än vad vi brukar ha. Dock tycker jag att det är helt rätt att bygga upp något nytt bakifrån och därefter jobba framåt.
              10) Djurgården
            • långtidsskador på deras viktigaste spelare Josefsson/Strandberg. Ser ingen riktig ledare i truppen med dessa borta, rätt balanserad trupp, hyggliga målvakter, backar och forwards men sticker inte direkt ut. Lär dock värva ett par spelare under säsongen.
              11) Brynäs
            • Har väl inte hänt särskilt mycket från förgående år , men truppen man har är bättre än att spela play-out hockey. Rödin blir nästan lika viktig som Little för oss.
              12) Leksand
            • Fulla läktare, tappat nyckelspelarna och skyhöga förväntningar. Tror inte man har materialet för att nå upp till dessa krav. Mediokert rakt igenom. Deras målvaktsituation känns skrämmande lik vår från förra säsongen.
              13) Timrå
            • tappat deras klart bästa spelare, trots allt ett lag som kommer in i säsongen med självförtroende, många okej spelare men saknar någon riktig stjärna, frågetecken också på målvaktssidan.
              14) Oskarshamn
            • känns som ett lag som kan rasa fullständigt vid motgång nu när man faktiskt har lite förväntningar, mycket nytt och många importer med föga meriter, knapp allsvensk nivå på backarna och mediokert ställt på målvaktsposten.
            4 månader senare

Här har ni facit:

1. Rögle
            2. Skellefteå
            3. Luleå
            4. Frölunda
            5. Växjö
            6. IKO

1. Färjestad

2. LHC

3. Leksand

4. Örebro

5. Brynäs

6. Malmö

1. Timrå
            2. Djurgårn

Åttondel:

• FBK-Örebro
            • LHC-Leksand

Kvart:

• Rögle - LHC
            • SAIK - FBK
            • Luleå - IKO
            • Frölunda - Växjö

Semi

• SAIK - LHC
            • Luleå - Växjö

Final

• SAIK - Luleå
              2 månader senare

Jaha då var vi snart där att vi kan summera denna tråd. Jag är hyfsat nöjd med min tabell rent placeringsmässigt i botten men mina spådomar där jag bredde på vitt och brett om hade jag nog knappt ett rätt med. Sanny och Wennerholm sitter säkra ett år till!

Heleuuuka respekt för att du (och andra) vågar er på göra Kamikazetips. Det är en kul del av säsongen jag aldrig vågat mig på.

Ännu mer respekt lyfta fram tipset i slutet och visa ”facit” 👍🏻💪🏻☺️