Innan tråden låses, skulle jag vilja ta fram en uppställning med två målvakter, backar och anfallare, men tre mittfältare.
Målvakt: Kasper Schmeichel (Reserv: Robin Olsen)
Motivering: Man hade kunnat sätta Donnarumma här, men vad förväntades av en av världens bästa målvakter? Kasper bevisade för mig detta EM:et att han är en målvakt av hög klass, tror inte Danmark hade gått ens hälften så långt utan honom, då det faktiskt stundtals såg skakigt ut inledningsvis.
Robin är back-up, över Donnarumma, som är som sagt egentligen den bästa målvakten, men helt enkelt för vad förväntningarna var, och vad han faktiskt gjorde, utan Olsen hade det varit förlust mot Spanien och Polen, EM-resan hade varit ännu kortare. Italien hade gått långt med Sirigu i målet.
Back: Giorgio Chiellini (Reserv: Leonardo Bonucci)
Motivering: Var inget snack om saken för mig, vilken jävla duo. Man hade kunnat säga någon i Engelska backuppsättningen, men ärligt hur svår är det att försvara när hela mittfältet ligger klistrat precis över en i en parkerad buss?
Mittfält: Nicolò Barella (Reserv: Declan Rice) (Reserv 2: Emil Forsberg)
Motivering: Tycker detta har varit Berellas EM, har sett så oerhört trygg ut på bollen, och 1 mål och 2 assist på 6 matcher när man utgår som en central mittfältare är i min bok sinnessjukt bra.
Declan Rice är faktiskt min stora förvåning, tyckt han stått och stampat i West Ham senaste säsongerna (om man inte räknar med den senaste) trodde inte att han skulle bli en så nyckelspelare som han blev, riktig klippa framför försvaret. Foppa visade för världen och svenska folket att han är en klass-spelare, sluta 3a i skytteligan när man utgår som yttermittfältare, wow.
Anfall: Federico Chiesa (Reserv: Patrik Schick)
Detta EM:et var Chiesas, trots skadekänningar så har han varit magisk, kanske inte statsen för att backa upp det, men overall, sjukt bra. Schick liknades med bland annat spelare som Van Basten och våran egna Zlatan när han kom fram på scenen typ 2017, ganska svårt att leva upp till, men i detta EM:et så gjorde han nog spåtanterna nöjda, stor anledning till den framgång Tjeckien hade detta EM:et.
Starka omnämningar: Pedri, borde varit med, men foppa tog platsen. Isak, hade han fått nått eller några mål hade han haft en god chans att kanske ta en plats. Sterling, förmycket filmningar i min bok för att få vara med. Ronaldo, gör det han gör, men Portugals flopp håller honom utanför. Spinazzola, om det fanns tre platser på backen hade han varit med, dock så tynger hans skada ner honom för att vara en av två. Jorginho är faktiskt i min bok en top 4 att vinna Ballon D’or, har haft en extremt bra säsong, men jag var tvungen att peta honom.