Eftersom @Kolle42 gör ett annat val än de flesta av oss, med motiveringen att undvika vaccin-biverkningar, vore det intressant att veta hur motsvarande kalkyl ser ut för dig. Eller går du bara på känsla? Till skillnad från alla intelligenta vetenskapsmän (med mer på fötterna än mina snabb-googlade siffror) som rekommenderar dig att ta vaccinet?
Covid-19 relaterat till LHC (post pandemin m.m)
Även om jag tycker att det är efterblivet att vägra att vaccinera sig så får man ändå respektera det beslutet eftersom det de facto är frivilligt. Det jag dock stör ihjäl mig på är tjutet om orättvisa eller att försöka hävda sina rättigheter (vaccinpass etc). Med rättigheter kommer också skyldigheter. Missbrukar man sina skyldigheter så har man förbrukat sina rättigheter.
Vilken skyldighet menar du Kolle har missbrukat?
Kjeppkinesen Att följa rekommendationer.
bloodandashes Att följa rekommendationer.
Vilket kanske 90% av Sveriges befolkning gjorde ifjol. Skulle de ha nekats sjukhusvård?
Kolle42 Gör dig inte löjlig.
- Redigerad
Kolle42 Men nu är du bra obstinat! Varför skulle någon nekas sjukvård för det första (speciellt de som följer rekommendationer)?! Går poängen helt över huvudet?
Jag fattar inte vad din frågeställning är längre, du snurrar över hela spelbrädan.
Ta inte ditt vaccin om det känns så fruktansvärt mot din integritet, men du ska veta att det är dina likasinnade som just nu får vård på sjukhusen. Om det nu, mot förmodan, införs covidpass så får du helt enkelt bita i det sura äpplet och inte kunna gå på konserter, sportevenemang eller vad det nu må vara.
Fan är det ens att diskutera?!
Kanske bättre att stänga denna diskussion nu?
mvh
/Den vuxne i rummet
Jag skrev en liknelse tidigt i tråden men jag tycker att den var så klockren så jag skriver den igen.
Det är mina fulla rätt att välja att bajsa på mig. Folk kommer förmodligen tycka att jag är totalt korkad (även om det är smartare än att skita i att ta vaccin) men det är ändå min fulla rätt att göra det.
Men väljer jag att gå omkring helt nedskiten så måste jag acceptera konsekvensen att inte bli insläppt på konserter, restauranger, hockeymatcher etc. Ditt val Kolle.
- Redigerad
bloodandashes
Stå för vad du säger istället:
”Missbrukar man sina skyldigheter(rekommendationer) så har man förbrukat sina rättigheter(ex sjukvård).”
Ganska magstarkt ändå.
Kolle42 Gräv ner dig.
Kolle42 som att jämföra covidpass med den nazistiska förföljelsen, det skulle jag säga är magstarkt.
Jag tyckte länge att vi skulle låta tråden vara öppen, då det handlade om covid. Men nu är det sån låg nivå, vad är ens sakfrågan @Kolle42? Ska du försöka få alla att stå till svars för sina uttalanden, är det det som är agendan?
Strunta i vaccinsprutan, men var djävulusiskt medveten om att om vi andra inte gjort det så skulle du få se en riktig lockdown i höst!
- Redigerad
Bowmore Bra. Tycker du pekar på en mycket viktig anledning till att vaccinera sig - för att minimera risken för mutationer. Det ensamt borde utgöra skäl nog. Tillsammans med alla andra viktiga skäl att vaccinera sig hoppas jag att de som ännu inte kunnat och de som ännu inte velat vaccinerar sig så fort som möjligt. Troligen avgörande för att coronapandemin inte ska bli ännu värre (ostoppbar?).
Henke Tycker du pekar på en mycket viktig anledning till att vaccinera sig - för att minimera risken för mutationer.
Minimera risken för mutationer? Det jag har läst så bidrar snarare vaccinet till att viruset muterar snabbare och till starkare varianter.