Bara att skriva av Lundmark och ett eventuellt lån om det var någon som hade förhoppningar om det.

LHC-backen om drömchansen

Nu tar han flyget till Kanada i augusti med siktet inställt på att ta en tröja i NHL. Skulle det, som för de flesta, vänta spel i farmarlaget Manitoba Moose i AHL blir han kvar därborta ändå.

– Ja, tanken är att jag ska vara där oavsett. Lika bra att direkt vänja sig vid spelet och den mindre rinken. Det blir som att komma till en annan värld och kommer säkert att krävas viss anpassning innan man känner sig riktigt hemma. Men det är jag inställd på, säger Simon Lundmark.

Kjellman Riktigt bra inlägg från dig, keep it up!
Håller med dig i mycket, A och O att få in en keeper som kan konkurrera på en rimlig nivå med Rautio.

Bowmore

Bowmore Ja, Lycksell var bra idag. Men i ärlighetens namn har han väl inte direkt blommat ut och slagit igenom i FBK heller. Ett tag fick han ju knappt speltid där heller och var förpassad till 3-4 kedjan. Har väl ungefär presterat som han gjorde här sammantaget.

Det stämmer, han har under en period varit bänkad, vad det nu har med saken att göra. En ung, bra LHC-produkt levererar i slutspel. Men inte för LHC, utan för Färjestads BK. DET är min poäng, sen kan han givetvis bli jämnare i sitt spel och i produktion, men han är inte så gammal.

Lundmark kan man tydligen skriva av som LHC-are. Ännu viktigare med identiteten i föreningen. Junland- Bäckman-Holös-Max-som 1-4 back. Lyckåsen o Kreu i kategorin 5-8 back. 2st saknas alltså . Minst 2st stabila måste alltså in. Tror att Berglund faller in i aug.-sept. men det får man inte räkna med. Bland forwards ser jag att Costmar diskuteras men då får han nog visa i träningsmatcher att han är värd en Centerplats. Ljungh -Morley-Maxwell-Rissanen står väl före . Nen vilka ska spela hos oss vet vi ju inte, Bara spekulationer men det är lika spännande varje år.

exile82
      Okej! Så din poäng var alltså att du ville hylla Lycksell för att han gjorde 2 poäng i en slutspelsmatch. Då är jag med. Min poäng var bara att han har spelat på samma nivå i FBK som han gjorde här, lite upp och ner. Förstår att han bytte klubb för att ha chans att spela slutspel och chans att vinna något men för hans personliga utveckling har det ju inte gjort någon skillnad och inget vi “gått miste” om direkt hittills.

Lukkinen Man ska inte glömma; vårt största fokus måste ändå vara att vinna matcher, inte primärt att utveckla ungdomar. Det andra brukar dock kunna komma rätt naturligt om man har det första.

Håller med Dig helt! Framför allt gäller det för våra representationslag såklart. Personligen tror jag att vår utmaning, sannolikt många andra föreningars också, är att hitta ett bra recept på hur vi lyckas med båda delarna. Ha en bra ungdomsverksamhet är en sak, men efter den kommer verksamheten med HG, Academy och tillhörande J18 och J20. Om vi vill, vilket jag hoppas, ta tillvara på regionala spelare med en bra utveckling så behöver vi hitta ett sätt att förvalta våra juniorer efter J20-tiden. Utveckla/ta tillvara på unga spelare som är i slutet på sin tid vid HG eller precis slutat HG är svårt. Man kan inte prioritera ned vikten av att vinna matcher i SHL på bekostnad av det, samtidigt måste spelarna ges möjlighet att utvecklas. Vi riktar ofta kritik mot LHC för att vi släpper spelare till andra klubbar och att dom blommar ut där. Säkert sant i vissa fall, kanske mindre korrekt i andra fall. På det hela taget tycker jag ändå att LHC gör ett bra jobb med att förvalta egna unga spelare. Tycker det finns en lyhördhet inför att nyttja möjligheten till lån i HA av våra spelare till exempel. Antingen som i fallet med Krëu som spelar slutet av säsongen i HA, eller som med Pasic som spelar en hel säsong, men har kontrakt säsongen efter med oss. Nyttja växelvis spel i J20 med spel i SHL har också gjorts flitigt, under normala säsonger.

Jag tror en av nycklarna är att knyta lovande spelare till oss känslomässigt, få dom känna en hemvist i LHC och en trygghet i att man månar om deras karriärer. Det är extrema undantag som går direkt in i SHL och lyckas som 16/17-åringar. En relativt lugn och gradvis ökning av utmaningar och krav är mer normalt och allt som oftast att föredra över tid.

Sen är jag långtifrån säker på att en självsäker ung spelare med stora krav på roll och istid är rätt spelare att göra allt för att behålla. Det gäller att bevisa sitt värde för att förtjäna de stora rollerna. Här håller jag helt med Lukkinen, prio 1 är att vinna matcher.

Jag tycker många inlägg här idag, med exempel på spelare som presterade rätt mediokert under sin tid hos oss, visar på att det nog inte var fel att släppa dom.

Vad man däremot måste analysera är VAD det beror på att flera spelare presterar bättre i andra föreningar än här, efter att dom lämnat oss. Om det beror på att det tar tid att mogna och blomma ut så är det en sak. Men om det beror på miljön hos oss i olika avseenden så är det något man måste försöka förändra.

Bowmore nära men inte riktigt. Men vet du, jag orkar inte tjafsa ikväll.

Sillen Vad man däremot måste analysera är VAD det beror på att flera spelare presterar bättre i andra föreningar än här, efter att dom lämnat oss. Om det beror på att det tar tid att mogna och blomma ut så är det en sak. Men om det beror på miljön hos oss i olika avseenden så är det något man måste försöka förändra.

Först och främst så är det en behållning att läsa dina inlägg Sillen. Du formulerar dig otroligt väl!

Efter att ha begrundat saken när jag satt på dass så slog det mig att vi har ju bytt ledare från ett år till ett annat med totalt olika spelfilosofier. Framgångssagan Frölunda som ändå få ses som Sveriges ledande talangfabrik har ju haft Rönnberg i tio år, och har därefter kunnat forma sina spelare utifrån sättet man vill spela.

Det kan inte vara till ens fördel att man får olika roller år efter vartannat när man som ung spelare ska försöka hitta sin identitet. Får Östman några år på sig här nu framöver borde man successivt kunna sätta sin identitet och på det sättet låta ungdomarna få den tiden man behöver för att hitta sin roll.

Tålamod och kontinuitet måste gälla framöver. Även när vi skriker avgå alla!

Kjeppkinesen Tålamod och kontinuitet måste gälla framöver. Även när vi skriker avgå alla!

Exakt så! 👍🏻 Och då hittar vi sannolikt även vår identitet och vad vi vill vara.

TACK för Dina vänliga ord, alltid kul få uppskattning. Likewise får jag skriva, uppskattar Dina inlägg också. Från det kloka och seriösa till såna man verkligen får sig ett gott skratt av att läsa 😆

Alltså vi måste ju vara sveriges i särklass sämsta förening när det gäller kontakt med NHL-lag.
            Kolla i alla klubbar som har egna juniorer som signar för NHL-lag, då är de i regel utlånade till sin SHL-klubb en säsong till (om det givetvis inte är någon som går in direkt i NHL-laget). Känns som att vi har så sjukt många talanger som åker över, och lirar AHL istället för att stanna kvar en eller två säsonger.

Och hur kan vi ha blivit så oattraktiva? Känns som det är massvis med spelare som har koppling till Linköping, som vänder hem och väljer något annat. Jag köper att vi inte är ett topp-lag eller så, men det var ändå inte Rögle när LHC-are som Bristedt vände hem. Är det något djuptrotat fel i våran förening när det kommer till juniorer? Får de inte stoltheten av att vara LHCare i våra led?

Hurble

Man borde helt klart lägga två topplöner på en riktigt jävla bra målvakt. Brynäs är ju ett klockrent exempel på att man kan ställa 5 fulla kvinnomisshandlare på isen bara man har en vägg till målvakt.

Jag vill ha seriens bästa målvakt till nästa säsong. Ös resurser på det!

Kjeppkinesen Seriens bästa målvakt blir nog svår att bräcka, då snackar vi transferbomb a la NHL-lirare som vänder hem trots att den har några år kvar att ge i NHL.

Men jag håller med dig, att gå in i nästa säsong med inställningen “it is what it is” på målvaktssidan är helt hål i huvudet, jag vill ha en målvakt som förpassar David Rautio till båsdörrsöppnare, det är exakt på den nivån vi behöver. Någon som ger hela laget ett jävla lugn.

HNez

Man gjorde ju en sån värvning med “Monstret”. Tyvärr så levde han ju bara upp till sitt smeknamn när det kommer till moral och lojalitet…

Men en Alsenfeldt måste väl kunna gå att hitta nånstans? Jag anser att målvakten ska vara bäst betald i laget, då den positionen är den överlägset viktigaste. Sparka Fransson och ta in en kompetent målvaktstränare som har koll och värva en vägg.

HNez I fallet Bristedt var det ju LHC som sade nej. Tagnes som inte var övertygad om jag minns rätt.

Ang juniorer så tycker jag nog att man bör lyfta fram Färjestad. Övriga lag lockar till sig och utvecklar stora talanger. I Karlstad introducerar man nya junisar varje år och det är alltid någon eller några som tar klivet långsiktigt. Sedan får de dock oftast ha tålamod och lära sig samt förtjäna att spela högre upp. I dagens fbk har Carl Jakobsson gjort sin tredje A-lagssäsong och först nu börjat ta kliv framåt i såväl hierarki som poängproduktion. Tidigare exempel är Joakim Nygård som spelade 3,5 säsonger i mindre framträdande roller innan han fick mer utrymme och produktion. I Cluben förväntas ungdomarna få speltid innan de visat vad de klarar. Alla har så förbaskat bråttom. Det är dock inte enbart spelarnas fel, utan lika mycket ledarnas som inte från början inger förståelse för vad man kan förvänta sig, vad som krävs och vad som väntar på andra sidan om man är vägen trogen.

Därför tycker jag att det enda rimliga är att det för såväl Costmar/Ekmark/Ljungman som för Kreü/Lyckåsen finns platser att slåss om, men utan att man har sin plats given.

Kjellman Därför tycker jag att det enda rimliga är att det för såväl Costmar/Ekmark/Ljungman som för Kreü/Lyckåsen finns platser att slåss om, men utan att man har sin plats given.

Tycker samma sak, man kan inte ta en plats i laget utan att göra sig förtjänt av den. Däremot uppstår då problematiken att, oavsett vad man har för yrke, så krävs i början av karriären mycket övning. I de flesta yrken är inte det så problematiskt eftersom det ofta finns enklare uppgifter att börja med, man kan ha en mentor att lära sig av eller på annat sätt under kontrollerade former lära sig yrket. Men man behöver mycket träning och övning. Det är väldigt svårt att ordna i ett elitlag i en av världens bästa ligor, SHL. Det blir ofta att man får en undanskymd roll och väldigt lite istid. Under den nyss avklarade säsongen har motsatsen testats i praktiken, på grund av vår extrema skadesituation. Vi har haft ovanligt många juniora spelare som fått spela relativt mycket. Utfallet av det återstår väl att analysera och göra en bedömning av. Men jag är fortfarande av åsikten att man måste se till att behålla juniorer/unga spelare på andra sätt än att för tidigt sätta dom i roller eller med ansvar dom inte är
                    mogna att ta. Nyttja möjligheterna med rotation mellan J20 och SHL så länge det är möjligt och sedan nyttja möjligheten med lån till HA. ”Farmarlag" är inte så dumt om det nyttjas rätt. Lag i olika ligor inom en region eller åtminstone i närområdet man har ett väl upparbetat samarbete med exempelvis.

Säger inte att LHC inte gör så, för som jag skrev tidigare så tycker jag nog man har en rätt bra modell för detta redan. Men allt går att utveckla och man kan bli bättre.

Men oavsett hur man gör så tycker jag målet måste vara att få unga, lovande spelare som fått sin utbildning i LHC (menar då primärt U-16 Elit och uppåt) att känna sig som “LHC:are”, känna en lojalitet mot klubben och trygghet och glädje i att representera föreningen. Sen finns det inte något självändamål med detta givetvis, det är en elitverksamhet och man måste fokusera på rätt saker och rätt spelare. Alla blir inte spelare i den yttersta eliten. Men jag tror ändå att det är viktigt med känslan för klubben, glädjen och stoltheten representera LHC. Under ungdomstiden ska glädjen till hockeyn, lusten att spela stå i centrum, sen kommer åren med Arenaskolan, Academy och HG där kraven på prestation skruvas upp och resultaten blir målet. Men det hindrar inte att glädjen, stoltheten och identitet med LHC står i centrum. Och där tror jag en av nycklarna till framgång, på så många sätt, står att finna. En stark och stolt förening med identitet och tydliga mål där alla känner sig hemma och trivs. Från omhändertagandet i ungdomsverksamheten i tidiga år till professionalism och höga målsättningar i elitlagen. Känslan representera LHC och att man är stolt över det ska finnas hos alla i föreningen. Styrelse, tränare, spelare men även hos matchvärdar, jumbotronansvarig och personal på kanslierna.

Når man dit så är sannolikheten större vi får fram spelare som vill stanna i LHC, som efter andra äventyr i hockeyvärlden vill återvända till oss. Det finns många sådana exempel idag och sen tidigare. Det är bara att jobba på och stärka Clubens varumärke på alla sätt. Engagemanget på Bullen är väl ett tydligt exempel på att det finns ett gott underlag i staden/närområdet.

Jaha då vare dax med Silly igen.
                    Har i år inte stenkoll men försökt hänga med lite iaf.

Målsättning med säsongen: Att vara bland topp 10.

HC: Östman
                    AC: Magnus och Niklas Hävelid (Kom igen, de vore kul)

Målvakter:
                    Högberg (Ja, inte rimligt men nivån på ny målvakt ska ligga här)
                    Någon båsöppnare

Håll det enkelt. Får man tillbaka Berglund eller Lundmark är det bonus.
                    Junland - Bäckman
                    Lindroth - Schira
                    AK47 - Lyckåsen
                    Kreu

In med ett stabilt namn där man vet vad man får till förstalinan. Att förlänga med både Kärki och Costmar är en no-brainer. Kärki kommer garanterat kosta och Costmar ska erbjudas en större roll. Förläng med AJ.
                    Little - Ljungh - NY
                    Pasic - Maxwell - Ojamäki
                    Kärki - Costmar - Törnqvist
                    AJ - Ljungman - Ekmark

Lite hockeygodis från Schira. Lite offensiv skills ändå.

Under säsongen 20-21 har föreningens A-lag testat 11st A-juniorer som fått vara med och känna på träningar och matcher med A-laget. Naturligtvis pga både skador och sjukdomar. Det måste ju också vara det myntet som vår ungdoms och juniorverksamhet ska verka för. Vi har ändå utöver dessa 11 bröderna Hävelid Bystedt och Angesved som nu är kallade till U-18 och U-19 landslag, Men klivet upp till A-laget är stort och det är viktigt att killarna känner en trygghet om de lånas ut till Allsvenskan eller HockeyEttan o veta att chansen att komma tillbaka finns. Någon länk som håller kontakt med dom. Förslag Sebbe Karlsson som ska ta hand om det Fysiologiska arbetet. Han om någon kan verkligen muntra upp människor som behöver lite stöd,
                    Sedan har vi bröderna Hävelid som är i förbundets regi nu. De har kontakter med andra unga killar och kanske skulle
                    kunna locka över någon hit. Även Monten som jag inte vet vart han tar vägen kanske skulle kunna vara en sådan pjäs,
                    Efter det har vi hur vi kan få hit etablerade spelare. Tror på rekommendationer från nuvarande eller tidigare spelare som vi vet har ett litet LHC-hjärta men kanske flyttat hem till Finland-Norge-NordAmerika. Det är så kontakter knyts och att de är lojala och pålitliga för Cluben. Nämner några namn Norrena-Bröderna Olimb-Garreth Roe-Andrew Gordon.
                    Svenska spelare som Mårtensson-Dahlbeck-Lukas Bengtsson-Blomdahl-Ex,vis

Det finns ofta en stor övertro på att varenda talang som har fostrats hos oss eller sätter sin fot i SAAB:en ska bli given ordinarie SHL-mässig spelare på 1-2 säsonger.. Så ser ju inte verkligheten ut.

Costmar ska absolut få förtroende men samtidigt hinna växa in i kostymen så att säga. Inte direkt givet att han ska gå in som ordinarie tredjecenter inför säsongen.

Tittar man på motsvarande talanger som “alla andra lag” får att växa så går de väldigt väldigt sällan från J20 till ordinarie i SHL på så kort det. De flesta får sina 8-10 minuter i en mindre roll några år..

Lukkinen Du har en poäng. Men samtidigt, var är tålamodet? Karlström, Ginning, Lycksell har alla presterat bra i andra föreningar. Är det någon här som inte gärna hade sett dem kvar “med facit i hand”? J16-20 har till uppgift att utveckla talangerna. Det tar inte slut när om/när man når seniorverksamheten. Att förvänta sig att de ska vara felfria och inte göra misstag bara för att man tagit klivet från junior till elit borde inte ingå i kalkylen. Tvärtom fortsätter resan och utvecklingen, och med bra mentorskap, coachning, tips & råd, så lär man sig efter resans gång. Låt vara att LHC, med sin tabell-position och i ett desperat behov av att vinna matcher de senaste åren, inte var en perfekt miljö för denna utveckling, men nog har vi slarvat bort ett antal talanger genom åren?