Kolle42 Hur mycket då, vad betyder i princip gratis?
Ja, det är ju själva essensen det i hela frågan…
Så här tror jag det skulle kunna vara. Med kraftig betoning på att det är ren spekulation. Det är ett scenario jag själv kan känna igen mig i när livet och dess olika skeden passerar.
Jag tror att Gordon inser lika väl som någon annan att hans dagar i elithockeyn är slut, precis som så många andra åldrande spelare till sist måste komma tillfreds med. Ett skede i hans liv är över. Vad han ska göra nu är antagligen ganska skrivet i stjärnorna. Vilka anbud kan han få och hur mycket betalt kan det bli? Jag har ingen aning, men sannolikt är de stora pengarnas dagar över.
Jag har en känsla av att åren i Linköping har för Andrew handlat väldigt mycket om kärlek. Han gillar att spela hockey här, han har många vänner och han har upplevt stora stunder på isen, särskilt i början. Banden mellan fansen och honom är starka. Nu är det över, efter en skitsäsong utan publik. Jag tror han känner sig bestulen på sin sista säsong i våra färger. Bestulen på att få ta farväl i en fullsatt arena. Alla dessa år i eliten och nu är det slut, inte med ett fyrverkeri och fansens hyllningar utan som en pyspunka i november.
Det måste kännas otroligt surt och tungt. Därför tror jag att han vill uppleva staden, fansen och känslan av att kliva in i omklädningsrummet inför en hemmamatch en sista säsong innan sista kapitlet skrivs. Jag tror det är mer värt än pengar, hockeyn har sannolikt renderat i såpass mycket intäkter att han kan sätta mat på bordet en säsong med låg lön.
Därför tror jag att han kan spela för småpengar i sammanhanget eftersom det finns värden i livet som betyder mer än ännu ett år med en hög inkomst.
Sen är det en helt annan sak vad arbetsgivaren anser, men utifrån Gordons perspektiv tror jag inte det är orimligt att han skulle välja 30K istället för vad han varit van med innan. Vad är alternativen?