Jag kan inte förstå varför så många vill skicka Kärki. Han driver inte spelet och påverkar inte spelet i 5v5 mycket, men han är en riktig måltjuv. Ligger top10 i både xG och xG/60. Det är svårt att hitta spelare som gör mycket mål och varför ska vi då inte försöka förlänga med en som faktiskt håller riktigt hög SHL-klass på det. Han spelar i ett av ligans sämsta lag och har ändå de här siffrorna. Väldigt imponerande! Följande till SHL, med hänsyn av mycket minskad budget och ev kontrakt som tar upp en del av budgeten. Ett år rent av överlevnad:
Little - Ljungh - Törna
Kärki - Morley - Ny
Ojamäki(*) - Costmar - Gallo
Pasic - Ny - AJ
Andersson, Ljungman, Ekmark
Junland - Bäckman/ny
Lindroth* - Ak47
Lundmark - Ny/Hampus****
Lundmark, Lyckåsen, Kreu
Mattsson, Myrenberg
(*)Förutsatt att man inte anser att det finns pengar att riva hans kontrakt. Jag tror han skulle kunna studsa upp och göra 7-10 mål och 15-20p.
**Förutsatt att man skriver ett billigt kontrakt är jag beredd att chansa igen. Bäckman är riktigt bra, men jag är rädd att vi binder upp vår toppback igen och så kan han inte lira och vi står utan toppback.
***Bra utveckling i år. Hoppas han blir kvar.
**** Hampus är en stabil defensiv back med ledaregenskaper. Går hans rehab bra så han kan spela till säsongsstart så blir han perfekt i 3e här.
Den som står som Ny i 2a linan tänker jag blir något av ok SHL-klass. Dvs jag räknar inte med något nyförvärv i lönenivå 300′.
Det här är ett lag som slåss för överlevnad. En fråga är ju dock om inte alla andra också behöver sänka sin spelarbudget till nästa år och kvalitén sjunker i SHL?
Förutsatt att vi behöver sänka lagbudgeten ordentligt tror jag att det är något sådant här vi får räkna med. Men jag blir gärna överraskad med högre kvalité.