Ndur förstår vad Du menar, har respekt för forskning och vetenskap och vill inte heller argumentera emot att låta Bert stanna eller ha kvar honom. Men det vore upplysande om man ur forskningen kunde utläsa VARFÖR man väljer att byta HC mitt under en säsong. Det är ju en rätt stor skillnad mellan att göra det baserat enbart på resultat, kontra att göra det beroende på ledarens personliga egenskaper och dess påverkan på gruppen.
Min, rätt långa, yrkeserfarenhet inom speciella yrken med krav på “lagarbete” och empiriskt grundade slutsatser är att om en grupp inte fungerar som den ska, särskilt med individer som var och en för sig uppfyller kraven på funktion/prestation, så beror det nästan alltid på ledarskapet.
Fiktivt resonemang. Ponera en ledare som sprider missnöje, har lätt bli förbannad, sår split bland gruppens medlemmar och har idéer kring uppgiftens lösande som gruppen inte förstår eller tror på. Om man ersätter en sådan ledare med en som har andra personliga egenskaper så torde utfallet enligt mig, ligga inom det positiva intervallet.