Kjeppkinesen Nu kanske jag låter färgad. Men. Tommy Samuelsson är nog det bästa valet vi kan hitta HÄR och NU. Övriga alternativ som florerat känns inte bättre än Tommy. Han kommer hit med en trygghet (hoppas jag) och rutin. Förmodligen det vi behöver nu efter alla plötsliga avhopp, framförallt då av ormen Jokinen. Tommy är dock ingen långsiktig lösning. Hade nubben lagt fram ett 3års kontrakt hade tongångarna varit annorlunda.
på tal om backsidan. Tappat allt spets? Som vadå? Eronen med 0+11? En usel Näkyvä med uppenbarliga hämningar från sin tidigare skada? Koivisto med samma offensiva kvaliteter som Didrik Strömberg? Hardegård blir ett enormt uppköp jämfört med Eronen. Forsmark ser ut att bli kvar. Han är bara 21 år fortfarande och har nog 20-25 pinnar i sig. Istället för dessa mediokra finska backar får vi bygga nytt med spännande backar som Sundin och Exempelvis Freij. Sen har vi då kvar Svensson, Nässen, Pilö. Tar hellre kommande backsida än den vi avslutade säsongen med. Den är absolut inte topp i ligan såklart. Men stabil vill jag tro.
Spetsen framåt blir något svagare på förhand helt klart. Man får så lov att satsa mer på fler kedjor helt enkelt. Men bakom Dahlén och Wedin finns ju ändå spelare som Pettersson som gör sina 30 poäng, Lander och en väldigt spännande spelare i Heikkinen som är god för 15+ mål. Sen en del spännande spelare som Genborg, Levinsson. Linus Eriksson osv.
Min största oro är dock att man underskattar Tim Juels prestation denna säsong. Han räddade säkert 10-15 poäng på egen hand om man kollar siffrorna. Laget var inte sååå jäkla bra med Jokinens spel. Alldeles för ojämna. Man var mer beroende av individuella prestationer från såna som Juel, Hållander, Svensson, Dahlén. Ni vet ju exakt vad jag pratar om med tanke på hur mycket sämre ni blev utan Högberg. Väl mött kommande säsong.