Håller inte med de som tycker att säsongen är bortkastad. Vi visste att det skulle bli en stor omställning med Bert. Vi visste att vi skulle harva i botten. Det enda viktiga med denna säsong var att påbörja nåt nytt, att se någon form av positiv utveckling och, som bonus, att spara pengar inför kommande säsonger.
Det här med att spara pengar är svårt att sia om men det tror jag inte vi har gjort, snarare tvärtom. Visst, Sörensen och några dussinlirare bort och försäkringspengar för Bäckman, men i andra vågskålen har vi Junland, Lofquist, Kärki, Helewka in och det är förmodligen ganska stora pengar där. Vi missar slutspel, har inte jättemycket NHL-pengar att se fram emot och även om publiksnittet ökat så har ju biljettpriserna sjunkit.
Fram till jul tyckte jag det blev sämre och sämre, men sen har iaf defensiven suttit. Inte i enstaka matcher här och där, utan konsekvent, i match efter match efter match. Bert var känd innan han kom hit för att kunna sätta en stark defensiv och det har han verkligen lyckats med. Det bådar gott. Det som saknas är offensiven, särskilt i 5 mot 5 såklart. Vet inte om man ska skylla det på coaching eller helt enkelt på bristande spelarkvalitet, som alltid är det lite av varje, men det blir den stora utmaningen till nästa säsong - att lyckas bättre med scoutingen av de "skickliga" spelarna och att det finns en plan och en taktik för hur de ska producera.
Så även om detta är vår poängmässigt sämsta säsong sen 02/03 så tycker jag att det känns bra mycket bättre än efter förra säsongen med Tommy. DEN kändes bortkastad. Nu har vi iaf en riktning utstakad. Att vi släppt in fjärde minst mål i SHL de senaste 35 omgångarna eller vad det kan va är något att bygga vidare. Med det sagt har Bert och framförallt Pajen en JÄVLIGT viktig sommar framför sig. Nu MÅSTE han börja träffa rätt med sina offensiva värvningar.