Bergsten kollar läget med Pajen, 2020-03-08.
[size=150]Här är LHC-basens besked – inför nästa säsong[/size]
ISHOCKEY Den svaga LHC-säsongen kan ställa till det inför nästa. ”Det påverkar definitivt”, säger Niklas Persson.
Efter lördagens 4–3 i hemmamötet med Skellefteå återstår bara två matcher av grundserien för Linköping HC. Med tanke på hur det sett ut under stora delar av vintern kunde det ha slutat ännu värre, men det hindrar inte att det är en ny besvikelse. Och general managern Niklas Persson hymlar inte om att den tuffa säsongen påverkar när han nu är mitt uppe i lagbygget inför hösten.
Han säger:
– Det har påverkat. Definitivt. Nu ska det nog lösa sig ändå, det tror jag, men klart att det är en skillnad och lättare att göra klart med spelare om du ligger högre upp i tabellen.
Jag antar att du inte vill säga några namn, men har du några nya klara?
– Nej.
Jaså. Det brukar man väl ha så här års?
– Eller så har jag det. Det vet man inte.
Nyckelspelare som Broc Little, Andrew Gordon, Jonas Holös och Jonas Junland har gällande kontrakt över minst nästa år. Jaakko Rissanen är nära en förlängning. Målvakterna Jonas Gustavsson och Jacob Johansson är under avtal, men där kan det bli förändringar. Enligt uppgift ska välmeriterade Jhonas Enroth vara ett aktuellt namn.
Av spelare med utgående avtal står överst på önskelistan att förlänga med Olle Lycksell, men både där och för exempelvis Eddie Larsson finns även intresse från andra SHL-klubbar.
Niklas Persson säger:
– För flera av de spelare som vi är intresserade av är inte SHL första alternativet. Samtidigt har några i den här truppen spelat sig till ett läge för att få vara kvar. Vi försöker ha ett perspektiv över nästa säsong, men också ett längre perspektiv. Så det är lite att rodda i.
Hur många nya namn räknar du med?
– Säg fyra–fem spelare till kanske. Det är nog inte mycket mer än så.
Då är det främst högre upp i laget som du tittar?
– Vi behöver fylla på där. Men det är luckor lite överallt.
Hur många räknar du med i truppen?
– Det beror lite på hur man räknar med juniorer och så. Men säg två målvakter, nio backar och fjorton-femton forwards. Någonstans där.
Gustav Forsling tycks ha fastnat i AHL och kontraktet med Carolina går ut.
– Det är klart att vi ligger bra till om han vill spela SHL, men det tror jag inte att han vill. Jag tror att han kommer att jaga sitt NHL-kontrakt. Det är väl mer vad han själv vill som han måste fundera på. Vi pratar och han vet var vi är.
Klas Dahbeck?
– Jag vet att han vill vara kvar i Moskva och är väldigt uppskattad i CSKA. Men man vet aldrig med Ryssland.
Det är på backsidan det finns flest potentiella hemvändare.
– Jo, men där är också färre hål att fylla. Egentligen är det nog bara en som ska in. Gustav och Klas är just nu utanför den planen, men vill de hem så hittar vi en plats. Inget snack.
Johan Södergran har haft det tufft i AHL efter genombrottsåret i SHL i fjol.
– Vi håller också kontakten. Han har inte uttryckt något om att inte spela vidare där borta.
Ett annat frågetecken är Mattias Bäckman, som fått de två senaste säsongerna förstörda på grund av en svårläkt och svårdefinierad skada. Niklas Persson hoppas på backen till hösten, men räknar inte med honom.
– Säg så här: jag bygger inte backsidan kring honom som jag gjorde i fjol. Det går framåt, Mattias gör det han ska och testar sig fram, men har knappt spelat hockey på två säsonger. Om han inte spelar i mars. . . varför skulle han då spela i augusti? Det är så jättesvårt att säga. Vi hjälper honom så mycket vi kan.
Men han är inte medräknad i truppen just nu?
– Nej.
FAKTA
Kontrakt: Jonas Gustavsson, Jacob Johansson, Jonas Holös, Jonas Junland, Hampus Larsson, Simon Lundmark, Max Lindroth, William Worge Kreu, Mattias Bäckman, Broc Little, Andrew Gordon, Patrik Lundh, Henrik Törnqvist, Jarno Kärki, Dan Pettersson, Jimmy Andersson, Mikael Frycklund, Nikola Pasic.
Inte kontrakt: Eddie Larsson, Sam Lofquist, Adam Ginning, Anton Björkman, Joe Whitney, Jaakko Rissanen, Olle Lycksell, Adam Helewka, Nichlas Hardt, Sebastian Karlsson, Robin Johansson.