Niklas.H wrote
Ja, det som stör mig mest med situationen med Törnqvist är att om det ska fortsätta satsas på honom så ges inte så stort utrymme att satsa på våra andra skickliga unga spelare som vill slå sig in ifrån J20.
Jag tycker inte han är ett dugg bättre nu än han var för 3-4 år sedan, och tvivlar på att det kommer hända så mycket mer i hans utveckling, han kommer inte bli en Vrana direkt.
Synd när det finns en hel drös med skickliga spelare i J20 som jag tror har mycket större potential att slå igenom.
Fast vilka spelare i J20 tycker du har "mycket större potential att slå igenom"? Det är extremt få som når till den nivå att man klarar att producera 32 poäng under en SHL-säsong.
Jag vill jättegärna att Pasic, Costmar, Elliot Ekmark med flera ska få chansen och slå igenom, men att det skulle finnas horder av J20-spelare med klart högre potential än Törnqvist tycker jag är ett naivt antagande.
Och varför är det just Törnqvist som står i vägen för spelare underifrån? Jimmy Andersson har producerat 1+3 den här säsongen, Dan Pettersson 0+1 (förvisso på bara 13 matcher), Jarno Kärki 8+3 (förvisso på bara 28 matcher), Mikael Frycklund 1+2 (förvisso på bara 20 matcher) och samtliga fyra har kontrakt över nästa säsong. Lägger man till spelare vars kontrakt går ut kan man lägga till Robin Johansson (2+1), Sebastian Karlsson (2+2), Patrik Lundh (4+7) och Adam Helewka (5+8) som alla gjort färre poäng än Törnqvist. Låt gå för att allt inte bör mätas i poäng, men Törnqvist har dessutom har näst högst Corsi i laget och har varit inne på tredje flest pp-mål. Han är dessutom, bortsett från de senaste matchernas ganska svaga form, stark i närkampsspelet och en väldigt rejäl spelare som extremt sällan tar fel beslut, slår bort passningar eller skapar farliga turn-overs.
Nej, i min bok är Törnqvist en spelare att bygga nästa års lag runt, ja, egentligen framtiden runt. Han måste ju inte direkt vara "en Vrana" för att vara en viktig kugge i LHC.