Toppen! Suveränt jobbat!
HockeyBulletin v3.0
HockeyBulletin har blivit uppdaterad till version 3.0.
Följande har blivit uppdaterat:
- phpBB uppdaterad från 3.2 till 3.3
- Layout uppdaterad
- Förbättrad prestanda
- Servern flyttad till en skalbar lösning.
Vad som skall bli uppdaterat:
- Svenskt språk. Uppdateringen av phpBB är så pass omfattande att föregående språkpaket ej fungerar felfritt.
- Tillägg. Exempelvis inbäddning av länkar, youtube osv. Mentions (@) och gilla kommer också att implementeras allt eftersom.
- Små justeringar i layouten
Det kan finnas vissa PHP-fel som visas i toppen av siten i stil med nedan;
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/phpbb/language/language.php on line 313: vsprintf(): Too few arguments
Rapportera gärna dessa i denna tråd.
För den tekniskt intresserade kör forumet på Nginx + Apache PHP-FPM 7.3.13. Databasen är MariaDB. Planer på att implementera Varnish cache finns också men detta ligger lite längre fram i tiden.
Fonten på forumet ser i nuläget lite tunn ut, kommer att fixa framöver.
@[raderad]
Riktigt bra jobbat. Allt sånt där är så mycket grekiska det bara kan bli för mig.
Väldigt uppskattat att du ser till så anrika Bullen håller toppnivå!
Kan bara hålla med [mention]Hockeytröjan[/mention] här, grymt jobbat! Det enda jag saknar nu är vår eminenta tummenupp-funktion
Verkligen bra jobbat. Kudos! Stort tack för arbetet du lägger ner på bullen.
Det var klara abstinens-symptom när den var nere...
Lukkinen wroteMärkte att länkar som exempelvis denna inte öppnas i nytt fönster, utan man navigerar helt enkelt dit istället. Går det att åtgärda?
Ny flik antagligen att föredra mot nytt fönster, men misstänker det va det du va ute efter pöjk?
[mention]Raoulinho[/mention], ny flik ja, inget annat! Tack
Experimenterar med like-knapp just nu. Webbsidor skall nu öppnas i en ny flik per automatik.
lkpg__ wroteExperimenterar med like-knapp just nu. Webbsidor skall nu öppnas i en ny flik per automatik.
Funkar klockrent! Du är en klippa
Nu håller jag tummarna för tummenupp-knappen!
lkpg__ wrote
Bara nyfiken, vad valde ni för hosting?
Jag kommer också behöva migrera en sida till nytt webhotell snart och är nyfiken på era erfarenheter av bullens flytt.
toedrag wrotelkpg__ wrote
Bara nyfiken, vad valde ni för hosting?
Jag kommer också behöva migrera en sida till nytt webhotell snart och är nyfiken på era erfarenheter av bullens flytt.
Hejsan,
Kul att du är intresserad! Sidan hostas på en så kallad VPS hos Vutlr.
Det är en CentOS-maskin (virtuell sådan) som kan skalas upp vid högre belastning. Tidigare låg bullen också på en VPS men möjligheterna till uppgradering var begränsad.
Vidare används CentOS Web Panel Pro som bakomliggande system. Det är lite pilligt att komma igång men beroende på sidans trafik blir det betydligt bättre kvalité kontra pris.
Laborerar med "Gilla-funktionen" i nuläget, därav små korta avbrott där sidan inte kan visas.
Gilla-funktion implementerad igen. Vissa justeringar i språket måste göras vilket kommer snart. Headern är i nuläget mörkt blå snarare än tidigare bild vilket kommer att förändras framöver.
Grymt jobbat! Sjukt tacksam att du lägger tid för att hålla bullen i topptrim
2020-05-08
Länge sedan en update nu men det är dags för Hockeybulletin att gå in i försäsongsträning.
Har idag tagit bort 65,000 (!) användare som registrerade sig på Bullen för att aldrig logga in, framförallt är det gamla spambottar från 2010-2018. Kan ge positiv effekt på databasen = snabbare laddningstider.
Vissa DNS-problem just nu vilket kan göra sidan oåtkomlig för vissa.
Provar i skrivande stund en ny plattform för HockeyBulletin, om någon är intresserad av att testa/posta och komma med feedback går det bra på nedanstående länk.
https://beta.hockeybulletin.se/
Erat lösenord är ej sparat, ni måste därför trycka på logga in och "glömt lösenord" för att få ett nytt skickat till er. Detta lösenord är endast för beta-siten. Det sparas alltså inte på "vanliga" HockeyBulletin. En eventuell migrering är inte aktuell just nu men kanske framåt sommaren om plattformen anses mogen.
Har lite svårt att scrolla i långa trådar på mobilen, rätt vad det är så rasslar man upp flera år i tråden. Kan det vara nån inställning jag behöver förfina. Med tillägg att man i så fall får förklara som för en komplett idiot vad det gäller teknik av den sorten…. i övrigt känns plattformen ny och fräsch, bra jobb