Jag tycker inte vi ska ge upp än.
Några spelare når inte upp till en okey lägstanivå hittills.
Dock anser jag inte att några av dessa är normalt ska vara klappkassa under en hel säsong.
Backarna:
Om jag ska tycka något är det några backar som ska ta ett snabbare förstaskär. många utvisningar och farliga lägen skulle undviks då.
Simon och ginning tror jag kommer att utvecklas positivt. Dessa två har inte riktigt nått upp till förra årets spel. Det får vi hoppas dom gör.
Det positiva är ändå Holös och Hampus Larsson. Dom håller lätt hög SHL klass. Holös brutalt bra.
En till Duo motsvarande dessa och jag skulle vara helt lugn. Men visst, jag saknar Billins och Bengtsson just nu.
Hela speliden Bert har gör att vi trots allt tillbringar hästlängder mindre tid i år i egen zon än förra året. Det är lätt att glömma.
Anfallare:
Det är lätt att glömma att vi tex förlorade skotten även i början av förra säsongen mot "kassa" lag förra året.
Målen borde börja komma så småningom. Precis som det släppte för HV idag. Dom flesta spelar kanske något sämre än jag väntat mig, utan att vara kassa. Bättre än väntat spelar Lycksell, P Karlsson med tanke på förväntningarna. Även Thörna i den kedja spelar bra. RÖR inte den just nu.
Naturligtvis skulle en toppcenter göra väldigt mycket. Det finns garanterat andra spelare som skulle lyfta av det. Tex Peppe, eller ska jag skriva Beppe (godnattsage Wolgers, Skratt skratt). Helt outnyttjad kapacitet just nu, som många andra, kommer inte till sin rätt just nu. Dock inte alls kass, men gör heller inte skillnaden i matcherna.
Sammantaget:
Lhc måste bli bättre på att ställa om taktik i matcherna. Jag tycker grymt bra om Djurgårdshockey och Skellefteåhockey. Dessvärre klara inget lag av att spela med den över 60 min (om det är jämna matcher) med bra kvalite. Jag ser helst att LHC kan ställa om till ett stabilt uppställningsspel under några korta perioder i matcherna. annars blir det som i Skellefteå förra året, usla perioder i matcherna med enkla mål bakåt. Dessutom blir vi mer svåra att läsa av. Jag har sett några taktiskt briljanta matcher och i dessa har vinnande laget ändrat skepnad mitt i matcherna.
Kanske har Hockeyn något att lära där av tex fotbollen
Taktiskt är jag dock inget geni
Jag är faktiskt mindre orolig denna säsong än förra. Inte ens när vi ledde serien trodde jag på speliden då.
Taktiken var enkel att motverka och den gav mycket,mycket spel i egen zon. Tro fan att det inte håller om laget inte gör mål på var tredje skott och att målvakten blir som en vägg.
Jag sticker ut näsan och tror stenhårt på slutspel i år, åtminstone om vi får in en back i Billins eller Holös kaliber.
En Center på det (som gör skillnad) och vi har chans på semifinal med lite flyt.
Visst finns det mycket att jobba på, men jag ser ändå att något finns i det här nya Bert och Pajen tänket.
Jag har sett några andra matcher och skulle vara minst lika oroliga i dessa klubbar trots flera poäng efter några omgångar.
Bäst av allt, vi har ingen Gunnarsson som back i år...........