Kul att alla verkar intresserade av avancerad statistik när det går dåligt 🙂. Vid motsvarande tidpunkt ifjol var Corsi och PDO inte värt någonting hos många eftersom vi "hade en spelstil" som gjorde att vi fick dåliga siffror där - släppte till mycket skott medvetet och tog bara avslut om lägena var tillräckligt bra etc...
Jag är inte orolig än, men man ska ha klart för sig att även om PDOn sannolikt kommer gå mot 100 ju längre säsongen lider så tar den bara hänsyn till spelet 5 mot 5. Special Teams är inte inräknat och där är det viktigt att hålla en total på minst 100%. Det gör vi just nu (PP 23% + BP 77%) men någonting säger mig att BP måste upp, för bristen på individuell skicklighet kommer visa sig i PP-statistiken, som än så länge är rätt bra, ju längre säsongen går.
Att vi kommer gå mot 100 i PDO innebär ju inte heller per automatik att vi kommer vandra uppåt i tabellen. Det förutsätter ju att vi fortsätter spela som i de 4 första matcherna, som ju är en väldigt liten sample size. Om vi börjar skjuta mindre så innebär en högre PDO ändå inte att vi gör fler mål.
Men oavsett statistik eller inte håller jag med optimisterna här inne - Låt det gå ca 15 matcher innan slutsatser dras om vart säsongen barkar. Och då ska gudarna veta att jag inte är känd för att vara optimist 🙂