Här är vad Bert avslöjade i Cooen om någon är intresserade av artikeln:
[size=150]Viktige backen tillbaka i spel i LHC[/size]
Mattias Bäckman är tillbaka i matchspel – och unge Arvid Costmar får chansen att på allvar visa upp sig i Linköping HC. "Jag hoppas han visar att han håller för den här nivån", säger LHC-tränaren Bert Robertsson inför träningsmötet med Malmö.
Arvid Costmar kommer att matchas ihop med Robin Johansson och Andrew Gordon i sommarens näst sista träningsmatch. Bert Robertsson är nyfiken på vad talangen kan prestera på högsta nivå.
– Vi kommer att testa Costmar ordentligt. Jag hoppas att det faller väl ut och att han visar att han är redo för den här nivån, säger Robertsson efter måndagens träningspass i Saab arena.
Två kedjeformationer verkar sitta ordentligt i Bert Robertssons tränarskalle. Jaakko Rissanen, Broc Little och Joe Whitney har spelat ihop den senaste tiden och får chansen igen mot Malmö. Det gäller också Mikael Frycklund, Nick Sörensen och Jimmy Andersson.
– Sist mot AIK hittade Jaakko, Broc och Joe mycket offensiv kraft. Även Frycklund, Nick och Jimmy såg bra ut, de kommer få fortsätta.
Mattias Bäckman, som var hårt skadedrabbad förra säsongen och som missade mötet med AIK senast, tränade hela passet och räknar med spel mot Malmö.
– Vi måste testa av honom ordentligt i matchsituationer och göra det över tid. Tanken var faktiskt att han skulle spela mot AIK också men han var tvungen att kliva av, säger Bert Robertsson.
LHC-tränaren var av förståeliga skäl belåten med 4–0-segern senast.
– Man börjar se att grabbarna anammar det vi taktiskt pratat om. Mot Oskarshamn tyckte jag det var kaos, skönt att vi studsade upp och gjorde det bättre mot AIK.
Även Broc Little, som varit förkyld, spelar. Däremot är det oklart med Anton Björkman, som lämnade träningen tidigt.
– Vi tar steg i rätt riktning. Nu möter vi troligen ett lite starkare motstånd och kommer spela mer i egen zon. Jag vill se att den strukturen stämmer, att det vi jobbat med större delen av försäsongen fungerar. Jag ser det på träning att vi har bättre stäm, det sitter bättre och det är mer ryggmärgsbeteenden.
Efter tisdagsmatchen mot Malmö väntar HV71 i genrepet på söndag. Helgen efter är det dags för SHL-premiär då Djurgården väntar på bortaplan.