En intervju med Mylläri i dagens Corre angående de här två matcherna:
[size=150]Man märker att det surras hockey[/size]
Två matcher – två förluster. Linköping HC har inte fått någon bra start på träningsmatchandet. "Det kommer att bli bra det här", sa Anton Mylläri.
Nye LHC-backen pustade ut efter andra matchen på två dagar.
2–5 mot Djurgården i premiären följdes upp med 0–2 (0–1, 0–1, 0–0) mot Örebro i Lindesberg. LHC saknade tänkta tunga namn som Mattias Bäckman, Broc Little och Henrik Törnqvist och det märktes.
– De kom ut med bra fart och vi vann för lite dueller. Men jag tycker ändå att vi har kommit en bra bit på vägen. Det gäller att gnugga på och fortsätta att tro på det vi gör, sa Anton Mylläri.
Ska man dra några växlar alls av en träningsmatch i augusti?
– Klart man måste kolla till spelet och engagemanget. Vi vill uppträda på ett visst sätt och då ska vi göra det i match efter match. Det hårda jobbet ska alltid vara där. Nog för att alla ville nu också, men vi kom fel in i närkamperna.
28-årige doldisen – vars pappa Leo tidigare var förbundskapten i brottning – ansågs vara ett jättelöfte som ung och fanns med i de olika ungdomslandslagen. Men utvecklingen stannade av olika anledningar av och Västeråskillen hamnade i allsvenskan, division 1 och i Danmark.
Efter två säsonger i Malmö blir det nu Linköping under de närmaste åren.
– Det känns lovande. Det är ett bra gäng, en bra stab och en bra stad. Man märker att det surras en del hockey, så det är kul. Truppen påminner en del om den som vi hade i Malmö. Jag tror att det kommer att bli bra det här.
Två matcher på två dagar. Hur mår kroppen då?
– Äh, klart att man inte är pigg. Vi kommer att ha nytta av det här sen. Ingen idé att tänka på om man är trött eller inte. Alla är trötta, sa Anton Mylläri.
2–0 till Örebro var ganska logiskt. LHC var för segt och aldrig riktigt nära att vända. Första perioden var den bästa för kvällen, men när väl hemmalaget tog ledningen blev jakten för forcerad och uddlös.
– Två bra test för oss och två olika karaktärer på lagen som vi möter. Vi har inte riktigt hittat tryggheten och nu fanns inte kampen en mot en inte riktigt där. Det kan vi skruva upp, sa Bert Robertsson, tränaren.
En och annan med LHC-sympatier var irriterade på den tackling av Mattias Bromé som sänkte Mikael Frycklund med befarad hjärnskakning i första perioden, men Robertsson var av annan åsikt.
– Jag har sett den i efterhand. Det var en kampsituation som slutade olyckligt. Jag tycker att Micke ska göra sig mer beredd och då är det ingen fara, sa han.
Frycklund tvingades avbryta matchen, men var på benen efteråt och mådde enligt egen utsago okej.