Fyra saknas i LHC – de får chansen
Ett något decimerat Linköping HC reser söderut för dubbla matcher och träningsläger.
För någon vecka sedan hade LHC alla spelare – sånär som långtidsskadade Dan Pettersson – i full gång.
Så är det inte längre.
Som vanligt så här års har en och annan småskada och diverse landslagsuppdrag dykt upp. Det betyder att det i torsdagens träningsmöte med hårdsatsande Rögle saknas kvartetten Jimmy Andersson, Mikael Frycklund, Arvid Costmar och Simon Lundmark.
De två sistnämnda är iväg med juniorlandslaget, Frycklund fick en smäll mot huvudet i fredags och Andersson har känning av en lättare skada.
– Jag hoppas att Frycklund kan vara med på lördag (mot Oskarshamn). Men vi stressar inte folk till spel. Inte nu. Det är ett läge på säsongen där vi inte behöver pressa, säger Bert Robertsson, tränaren.
Junioranfallarna Daniel Ljungman och Alexander Malinovski tränade på onsdagen och kommer att finnas med även mot Rögle. Även unge backen William Worge Kreu ska spela.
Från och med torsdagsmatchen är också tanken att matcha två power play-formationer bestående av en back och fyra forwards. De två första kedjorna bildar stomme, men även Nick Sörensen och Andrew Gordon får chansen från de två övriga.
Efter matchen i Ängelholm åker LHC-truppen till Halmstad för några dagars läger.
– Det blir en nyttig "svetsa samman-resa" för oss, säger Robertsson.
Känner du att du börjar hitta kemi i några kedjor?
– Kemin spelarna emellan tror jag inte är det svåra. Jag tror att det handlar mer om förhållningssättet till taktik och struktur. Åker du och tänker för mycket blir det stopp i spelet. Det kommer att släppa när det blir mer av ryggmärgsbeteende.