Det är jävligt klumpigt att inte svara på ett sponsormail, sånt får ju aldrig hända, bättre att höra av sig en gång för mycket än inte alls.
Nu kan ju damerna betala löner till spelarna och börja bli en riktig konkurrent till Luleå där alla damer har lön under säsongen. Så i slutänden så vart det bra denna gång. Men vem vet hur det har varit förut, kan det vara mycket sponsorpengar som har brunnit in för man inte har goda rutiner med att ta till vara intresserade människor.
Här är hela artikeln om ni är intresserade att läsa den:
[size=150]Miljonregn över LHC:s damer[/size]
Efter den bittra finalförlusten mot Luleå får nu LHC:s damer ett glädjande besked. Företagaren Sören Eriksson går in med minst en miljon kronor till damverksamheten över en femårsperiod.
Därmed går nu 200 000 kronor per år i fem års tid till Linköpings damverksamhet, och Sören Eriksson hoppas att flera företagare vågar ta efter.
– Alla är lika mycket värda. Jag trodde inte i min vildaste fantasi att det var så orättvist. Jag är glad över att jag får hjälpa till, säger han glatt och fortsätter:
– Jag är lyckligt lottad och det har gått bra för mig i livet. Jag har mer pengar än vad jag kan göra av med och varför inte hjälpa till på det här sättet då.
Det extra klirret i kassan blev en positiv överraskning för damerna, och nu ska pengarna användas till att skapa bättre förutsättningar för laget.
– Vi vet inte den exakta summan då han verkar vara taggad på att sponsra med ännu mer. Oavsett i vilken form det blir är vi fantastiskt glada över det då vi kan satsa mer på damhockeyn i Linköping. Det här är helt fantastiskt. Det kommer bli mycket lättare att göra det bättre för tjejerna, säger den avgående sportchefen Kim Martin-Hasson, som hållit i kontakterna.
Till en början skulle sponsringen gå till LHC:s herrar, men efter att Sören mejlat dem utan att få något svar tog allting en vändning.
– Jag ringde kundtjänst och frågade om mejlet hade kommit fram till rätt person. De svarade att de hade vidarebefordrat det och att någon skulle kontakta mig, men ingen hörde av sig på ytterligare en vecka, säger Sören Eriksson.
Han pratade med en bekant som gav rådet att istället höra av sig till LHC-damernas dåvarande sportchef Kim Martin-Hasson. Sagt och gjort. Efter drygt fem minuter hörde sportchefen av sig.
– Jag kände mig nästan lite dum som inte ens hade tänkt på damhockeyn. Man är så fast i sina strukturer, förklarar Eriksson.
Det stora lönegapet mellan damer och herrar som spelar ishockey är ingen hemlighet. Dock blev Sören chockad när han fick reda på hur pass stort gapet var.
– Jag fick reda på att den bäst betalda bland LHC:s damer har en knapp halvtidslön. Jag blev helt chockad och tänkte "lever vi på 1800-talet eller". Det är bedrövligt. Många har inte ens någon lön alls. Jag trodde inte att det var så illa, säger Eriksson.
Enligt LHC:s försäljningschef Fredrik Johnson är det ingen på LHC:s marknadsavdelning som nåtts av informationen att Sören Eriksson ville sponsra herrarna.
– Förmodligen har han mejlat en adress som ingen här har koll på. Vi brukar få höra att vi ringer för mycket. Det här är nog tyvärr bara ett jättemissförstånd. Jag hade ringt samma sekund. Men vi är självklart glada över att sponsringen går till damerna istället, säger Johnson.