Nu kommer en vägg av text med allt som är fel med Cluben anno 2018/2019. Kan vara bra med en egen tråd för att kunna ta fram och påminna sig om exakt hur jävla ruttet allt varit i år. Borde ha gjort samma tråd förra säsongen också men trodde i min enfald att saker skulle hända när Tangnes försvann. Tji fick jag, det blev otroligt nog ÄNNU sämre.
[size=150]Coachingen[/size]
Splittrandet av ungdomskedjan. Bänkningar av Södergran, Lycksell, Karla etc till förmån för Filip, Wright mfl. Obegränsad istid på Wright och Gunnarsson trots uteslutande usla insatser. Hattande mellan obegripliga kedjeformationer. Tuggummituggande och snack om bra matcher när vi torskat 7 raka och blivit utspelade i den 8e. Bortförklaringar, nonchalans, loser talk... Oändligt många tappade ledningar efter usel taktik i tredjeperioder... Att Tommy ska bort ser jag som en självklarhet. Att Åkerman ska bort är lika givet, vad har han tillfört på 3 år? Östman lockar backar sägs det, men vad tillför han i övrigt? Har spelet utvecklats i positiv riktning under 4 år med honom i båset? Sen Östman kom tillbaka från Frölunda har Clubens resultat blivit ett snäpp sämre för varje år som har gått. Bort sa jag!
[size=150]Emvall[/size]
Med viss hjälp av Tangnes och Pajen ska väl tilläggas. Efter förra säsongen rådde lynchstämning och alla ville ha bort Emvall. Rykten om hur illa omtyckt han var florerade och det var bara en tidsfråga innan han skulle få gå. Han blev kvar en säsong och hann göra ett uselt läge ännu sämre. Wright, Whitney, Filip K, Gunnarsson... Sörensen får typ livstidskontrakt efter att ha gjort tio bra matcher. 2-årskontraktet till en iskall, ratad, sparkad, tuggummituggande, panikvärvad TJ tar nog ändå priset... Skönt att det är över nu, även om jag inte på något sätt är övertygad om att det blir bättre med Pajen. Emvall var bland det sämsta som kunde hända Cluben efter Hemlin. En gammal spelare, tillika grundskolelärare, helt utan kvalifikationer eller social kompetens. Nu sätter man ytterligare en gammal spelare på samma post och hoppas att det ska flyga. Nog för att Pajen är bättre än Emvall socialt, men det stinker lång väg att man inte lär av sina misstag. Hoppas innerligt att jag har fel.
[size=150]Fysiken[/size]
LHC har blivit frånåkta, söndercheckade och nertryckta i egen zon hela säsongen. Man orkar helt enkelt inte. Om det sen beror på dålig uppbyggnad under sommaren eller dålig träning under säsongen låter jag vara osagt. Förmodligen en kombination av båda. En snabb koll i statistiken säger att vi är näst sämst (efter TIK) i period 3. Föga förvånande. Som jag skrivit förr - det dyker varje år upp klipp från sommarträningen och intervjuer med Thörnholm där det snackas om hur han kör skiten ur spelarna. Han har varit här i tio år nu. Inte en enda säsong har jag tänkt på LHC som laget som orkar mer än sina motståndare. Dags att tänka nytt här med, Cluben!
[size=150]Ledarskapet[/size]
På isen och utanför. Eddie Larsson åker runt och fiser. Med några omgångar kvar efter typ 748 raka förluster börjar han prata om att "vi måste börja ställa krav på varandra". När säsongen är över står han och småskrattar med domarna. Tommy å sin sida pratar gärna om hur hårfin gränsen är mellan succé och fiasko - "i höstas var det ingen som klagade". Fy fan. NÄR I HELVETE SKA VI FÅ STARKA LEDARE I CLUBEN?
[size=150]Spelarnas psyke[/size]
Vi avslutar bedrövligt. Förra säsongen avslutade vi med 8 raka hemmaförluster innan Dan vann på lotto och fick till ett par hyfsade matcher mot HV. I år avslutar vi med 11 förluster på de 13 sista matcherna, trots ledning i 6 av förlustmatcherna. Bäst när det gäller? Är det ett uttryck som existerar i LHC? Alla verkar dessutom ta det med en klackspark. "Vi gör det bra, men har lite oflyt nu" är känslan man får av intervjuer med ledare och spelare. Så jävla patetiskt.
[size=150]Avsaknaden av spelidé[/size]
Man tittar på andra lag och ser strukturer i vad som sker på isen. Färjestads cycle-spel i offensiv zon och strukturerade zone entrys. Luleås stabila positionsspel i egen zon. Djurgårdens fartspel med passningar på forwards som kommer flygande genom mittzon. Cluben har... ingen idé över huvud taget. Dumpar utan press, fumlande och stillastående på offensiv blå eftersom ingen verkar veta vad de ska göra.
[size=150]Mäki[/size]
All respekt för hans hjärta för Cluben men fy fan vad skönt att han är väck! Losermentaliteten personifierad. "Hallhyran är hög, vi har ingen nintendomiljardär som köper spelare åt oss, publiken sviker, hockey är svårt, vi har minsann gått till slutspel många gånger, man får inte glömma att andra lag också underpresterar" etc etc etc etc etc..... Inte konstigt att losermentaliteten genomsyrar hela föreningen när högsta chefen är bortförklaringarnas kung.
Kan skriva hela natten, men pallar inte mer. Är för irriterad och uppgiven.
Jo förresten! Allt har inte varit piss. Vill lyfta några saker och några personer som faktiskt inte ska behöva dras ner i skiten som resten av föreningen satt sig i:
- Roy, Little, Bengtsson, JG, Jimmy - 5 spelare som levererat vad de ska
- Alla på Clubens marknadssida (Gurra, inte minst) som legat bakom konststycket att öka publiksnittet med typ 400 pers. Ingen lätt produkt att sälja. Det är som att Apple skulle släppa en iPhone med samma prestanda som Nokia 3310 och dubbla försäljningssiffrorna.
- Övriga lag i föreningen. U16 och J18 går som tåget, J20 är komfortabelt i slutspel, damerna har 1-0 i SM-finalen. Synd att det överlägset viktigaste laget, flaggskeppet som ska bana väg för alla andra lag, skämmer ut sig.
- Roger Ekström. Än så länge ska påpekas. Snacket har varit bra och förtroendeingivande. Nu ska det bli intressant att se om han kan förvandla det till handling också. Annars hamnar han på shitlisten nästa år precis som alla andra bortförklarande losers som har styrt Cluben det senaste decenniet.