Från dagens Corre om våra två underbara spelare som kanske blir kvar en säsong till:
[size=150]Backstjärnan: "Jag har haft snack med LHC"[/size]
Flera tunga namn kan lämna Linköping HC efter SM-finalförlusten. Bland annat backen Sidney Morin och det sena förvärvet Susanna Tapani. Ingen av dem stänger dock dörren för en fortsättning.
Hela 15 spelare i Linköping HC har utgående kontrakt och många av dem är riktigt tunga namn. Ett av dem är Sidney Morin, amerikanskan som blev värvad från Modo på ett ettårskontrakt inför säsongen. Dialogerna om en fortsättning förs, men ingenting är klart.
– Jag vet inte om jag kommer vara kvar nästa säsong. Vi får se. Jag ska ta mig lite tid och fundera på det. Jag kom inte med i VM-truppen och måste reflektera över mitt år och se vad jag kan förbättra till nästa säsong och ta ett beslut där ifrån, säger hon efter finalförlusten.
Är en fortsättning i Linköping ett alternativ, eller hur tänker du?
– Ja. Jag är öppen för olika möjligheter. Jag har haft snack med LHC och även med andra klubbar. Nu kommer jag ta lite tid för mig själv för att ta ett beslut senare, säger Morin.
Stjärnförvärvet Susanna Tapani blev värvad på ett korttidskontrakt till LHC inför slutspelet från det finska laget TPS. Den finska landslagsforwarden stänger dock inte dörren för en fortsättning.
– Jag har inte tänkt på det alls utan har fokuserat på de här matcherna. Nu närmar sig VM och vi ska på camp. Men jag skulle kunna komma tillbaka hit. Jag gillar verkligen att vara här, säger hon.
Så du har en positiv känsla över LHC?
– Ja, verkligen. Allting har varit bra med både spelare och ledare.
Är det en miljö där du känner att du kan utvecklas som spelare?
– Ja. Jag har bra faciliteter hemma också men här kan jag bara fokusera på ishockeyn, säger Tapani.
Nu närmast väntar förberedelser inför VM för 26-åringen. Men än så länge har hon inte ställt om sitt fokus dit efter det bittra slutet på säsongen.
– Jag har inte tänkt på VM så mycket än. Det har varit några bra månader här som jag haft fullt fokus på. Nu ska jag smälta det här i några dagar innan jag kan börja tänka på VM, säger hon.
Emilia Ramboldt, som spelat i Linköping sedan 2014, har tidigare aviserat att det kan vara hennes sista säsong. 30-åringen har efter flera år med landslaget blivit petad ner till en reservplats i VM-truppen, men har presterat bra sett över hela SM-slutspelet. Men inte heller hon har några klara besked att ge efter slutsignalen.
– Vi får se. Jag är såklart revanschsugen men det finns samtidigt saker som är viktigare en hockey. Jag får sätta mig ner med frugan och kolla lite på det.