En ödmjuk och förbannad Gordon i dagens Corre
[size=150]Gordon: Skyll på mig[/size]
Andrew Gordon tar sin del av ansvaret efter LHC:s misslyckande. Skyll på mig, säger kanadensaren.
Efter 0–4 i ödesmatchen mot HV 71 på torsdagskvällen står det klart att det för första gången sedan våren 2012 inte blir något SM-slutspel för LHC:s herrar. Besvikelsen vilade förstås tung i omklädningsrummet efteråt och frågan är om inte Andrew Gordon var en av som tog det allra hårdast.
Han suckade och sa till Sporten:
– Jag skyller inte på otur, jag skyller inte på studsar, jag skyller inte på domare. Det är vad förlorare gör.
Vad skyller du på, då?
– Mig själv. Jag kan ta det. Om man ska skylla på någon…skyll på mig och övriga äldre spelare som varit med tidigare. Uppenbarligen har vi inte gjort och sagt tillräckligt. Inte tagit vårt ansvar för att leda laget.
– Det är vi spelare som ska vinna matcher, så det finns inga andra att skylla på än oss själva. Åker du hem nu, tittar dig själv i spegeln och säger ”jag gjorde mitt jobb”…då är du en fegis, säger Andrew Gordon.
LHC fick resultaten med sig i sista omgången, men tog inte vara på chansen.
– Det ger en extra bitter eftersmak. Om vi gjort det vi skulle hade vi varit i slutspel, men nu gjorde vi inte det. Deras första mål tog på en fot och gick in. Du kan inte försvara dig med mot sånt och det kändes som en metafor för hela säsongen. Precis allt som kan gå fel har gått fel. Det har varit ofattbart hur hårt vi har straffats för varje misstag, säger LHC-forwarden.
Han tystnar.
Funderar.
Tittar bort mot omklädningsrummet.
– Det är svårt att förklara, men jag älskar killarna därinne. Jag lovar att jag är helt ärlig när jag säger att jag hela tiden trott att vi ska vinna nästa match och vända på det. Jag har spelat i några lag där jag känt att vi inte varit bra nog, men nu var det inte så. Vi har varit med i nästan varje match, men aldrig fått någon belöning.
Vad händer nu?
– Först ska jag vara förbannad och ta ledigt någon vecka. Men den här gången måste jag inte åka hem direkt utan kan ta min tid. Linköping är mitt hem och jag har många vänner här. Jag ska säga hej då till alla människor som jag tycker om.
– Sen ska jag ha möte med "Pajen" (Niklas Persson, nye general managern) och med coacherna för att höra vad de förväntar sig av mig. Det gäller att alla förstår att det här är oacceptabelt och att vi ser till att det inte händer igen. Jag kommer tillbaka i sommar och. . . ja, nästa säsong börjar nu, säger Andrew Gordon.