Nu är det ju bara en spekulation av Bergsten att Whitney ska petas i matchen när han inte tränade PP.
Här är hela intervjun från Corren av Bergsten med Tommy Jonsson för de som kan läsa alla artiklar:
[size=150]LHC-stjärnan kan petas mot Mora[/size]
Broc Little tränade inte på is – men räknar med spel i torsdagsmatchen mot Mora. Däremot ser det ut som om Joe Whitney petas.
På onsdagen fanns han på grund av skadekänning inte med på träningen i Saab arena.
– Nej, han körde alternativ träning, säger Tommy Jonsson, tränaren.
Men han spelar mot Mora?
– Det utgår jag ifrån. Jag hoppas det.
Det är inget allvarligt?
– Nej, det är det inte.
Av träningen att döma tar JVM-forwarden Johan Södergran plats i förstakedjan med Little och Derek Roy, vilket i sin tur betyder att Adam Brodecki hamnar med James Wright och Nick Sörensen.
Joe Whitney?
Som det såg ut kan den amerikanske forwarden, som så här långt svarat för 20 poäng och därmed är tvåa i den interna poängligan efter ovannämnde Roy, överraskande petas. Han fanns inte heller med i någon av uppställningarna när passet avslutades med power play-träning.
Tommy Jonsson vill inte säga så mycket om det eller kommentera enskilda spelare, men säger:
– Det är tufft att formera laget och hård konkurrens på vissa delar. Så är det. Alla har olika roller och olika spelare som man konkurrerar med. Men jag vill inte säga så mycket mer om det nu. Vi tar ut laget i morgon.
Känns det som angenäma problem nu när skadeläget avsevärt förbättrats?
– Det är en del av jobbet. Kul är det inte, jag vill att alla ska spela. Det kan vara svåra beslut som kräver en hel del tankeverksamhet. Samtidigt tror jag att det är bra för laget att det ser ut på det sättet.
– Det gäller att hålla igång alla, för det är så små skillnader, säger Jonsson.
LHC går in till hemmamötet med nästjumbon Mora med fyra raka segrar i ryggen.
– Mora slog Djurgården senast och vi måste göra en topprestation att vinna. Det krävs i alla matcher, säger LHC-tränaren.