Jag kanske ska klargöra att jag inte vill Pajen något ont, så slipper vi missförstånd om den saken.
Mattias
Njaa, våldsamt motstånd defineras enl brottsbalken såsom "[...] motvärn eller eljest med våld söker hindra någon i hans myndighetsutövning".
Just benämningen våldsamt motstånd kan ju framstå som förvirrande, men i princip räcker det med att försöka slita sig lös för att göra sig skyldig till det brottet. Intresserade läser vidare i Brottsbalkens 17:e kapitel, "Om brott mot allmän verksamhet m.m.".
Vid alla ingripanden gör man alltid bäst i att följa med utan bråk, så slipper man den här skiten efteråt. I normalfallet borde man då också undvika våldshandlingar. Men jag är givetvis pinsamt medveten om att det finns både poliser och vakter som gärna vrider och bänder utan att det egentligen behövs. Vilket naturligtvis är åt helvete.
Att en ordningsvakt hotar dig med att sparka in pannbenet är skandal. Snacka om fel man på fel plats...
Men åter till ämnet. Det här är naturligtvis något som sker flera gånger per kväll på en krog. Ingen tidning hade brytt sig om det om det inte hade varit en ES-spelare inblandad. LHC bör givetvis inte vidta någon åtgärd mot Persson.