Corren wrote[size=150]Nye LHC-basen: "Då är vi fel klubb"[/size]
ishockey Nya general managerns drömvärvning till Linköping HC: landslagsbacken Klas Dahlbeck. ”Jag kan inte säga att jag tror att han kommer hit, men jag hoppas”, säger Niklas Persson.
Per Bergsten
11:00 | 2019-03-14
En knapp vecka har gått sedan beskedet kom att Niklas Persson tar över som sportsligt ansvarig i SHL-klubben. Fredrik Emvall slutar när säsongen är slut, vilket kan vara på torsdagen men också betydligt längre fram under våren.
Mycket med truppen inför nästa säsong är redan klart. Av dem som inte har gällande avtal arbetas för att behålla centerstjärnan Derek Roy, men även Anton Karlsson. Av spelare utifrån har inte särskilt många namn dykt upp i ryktesfloran, mer än unge Tingsrydsbacken Max Lindroth. Persson vill inte säga så mycket, men även enligt våra uppgifter ska det vara mycket nära en övergång.
I övrigt?
– Vi har ingen spelare utifrån som är helt klar, säger Niklas Persson.
Efter alla år som spelare har förstås 39-åringen gott om kontakter i ishockeyvärlden. Inte minst pratar han en hel del med före detta Linköpingsspelare som numera återfinns i andra länder och i andra ligor.
För att ta några exempel:
Jonas Junland har kontrakt ett år till i Schweiz, Carl Dahlström och Gustav Forsling har utgående avtal i Chicago men ligger sannolikt bra till för att stanna, medan läget för Klas Dahlbeck är något mer osäkert.
– Klas första val är att bli kvar i CSKA Moskva. Om inte. . .det är klart att det vore en drömvärvning för oss. Jag kan inte säga att jag tror att han kommer hit, men jag hoppas, säger Niklas Persson.
Vi sitter i Saab arena, tittar ut över isen där träningen pågår för fullt inför ödesmatchen mot HV 71 och jag frågar om han inte gärna hade velat vara med därnere i stället.
Han ler.
– Det har inte hänt så ofta, men några gånger i vinter har jag verkligen känt att jag velat spela. Som nu när det är en så speciell känsla och speciell laddning. Men det var ändå ganska lugnt nu senast. Man fick ta en muffins i stället.
Vad säger du om säsongen?
– Väldigt mycket upp och ned. För mycket upp och ned. Något man lärt sig så är det att alla mål och poäng räknas. Säg att vi tar två poäng mot HV och både Brynäs och Örebro tar noll. Då slutar alla på samma poäng och vi tar oss vidare på målskillnad.
Hur frustrerad har du varit över de svaga resultaten?
– Frustrerad vet jag inte. . . vad ska jag använda för ord?
Irriterad?
– Fundersam, kanske. Jämfört med när du var spelare har du i den här rollen några timmar till på dig att älta och grubbla. Då kunde du främst påverka dig själv, nu blir det mycket mer funderingar och analyser. Du ska vara här och nu, men också sen.
Det är många som känner en oro över vart LHC är på väg. Gör du?
– Ända sedan jag kom hit 2006 har jag haft känslan att det varit på väg uppåt. Så är det nu också. Jag vet att inte alla känner eller tycker samma sak och jag vet att det inte alltid ser så ut, men för mig finns inga tveksamheter eller tvivel alls.
Mycket av truppbygget är redan klart, men kan du ändå sätta din prägel?
– Man är begränsad vad man kan göra, men det finns fortfarande saker att göra. Idéer och tankar finns och det är ett pussel som ska läggas. Vill en spelare ha massor betalt så är vi fel klubb.
Med tanke på hur det har gått – är det för många spelare som har kontrakt?
– Vi har längre kontrakt med Lukas Bengtsson, Broc Little, Andrew Gordon, Jimmy Andersson och Nick Sörensen. Det är jag inte alls obekväm med. Man kan tycka och tänka mycket, men jag tror att de allra flesta skulle komma fram till att det är spelare som du vill ha i ditt lag.
Finns det en oro för något?
– Jag är inte en person som går och oroar mig och vet att jag har bra gubbar att bolla med. Det finns hjälp om jag vill ha. Jag fattar också att det finns delar i det här som jag inte lärt mig eller kan än.
Vad tänkte du när frågan om att ta över dök upp?
– Jag och Emvall hade pratat om hur vi skulle jobba vidare och jag hade inga sådana tankar alls. Det kom väldigt plötsligt, men kändes ganska givet. Det är ett kul jobb och ett bra läge att ta över.
Några scoutingresor inplanerade under våren?
– Ja, jag ska en sväng söderut i Europa. Det är vad jag vet just nu. Jag har inte haft jobbet så länge än.