Foxen wrote
Jag tycker att man kanske bör se lite nyanserat på alla skrik och rop om Emvalls och Tommy Jonssons avgångar...
Jag berömmer dig för att du är kritisk, och tycker själv att vi alla kan vara lite väl snabba på avtryckaren ibland. Tycker dock annorlunda på en hel del punkter som du ser nedan.
Med de senaste omgångarnas (månadernas kanske) resultat i färskt minne är det lätt att kritisera Emvalls värvningar.
Förra året missade han rejält med Zengerle och Mullen.
I år har det inte alls fungerat med Wright.
Mer då?
Han plockade in Brodecki som definitivt har överträffat mina förväntningar. Han har förlängt med Sörensen (säkerligen med viss konkurrens av andra klubbar).
Han fick tillbaka Little på ett 4-års kontrakt. Han förlängde med Gordon till min (och många andras stora glädje).
Han fick hem Bäckman. Att han gått sönder är ändå inte Emvalls fel.
Emvall lyckades signa Bengtsson. Jag kan inte tänka mig att det var direkt utan konkurrens.
Jag väljer att gå tillbaka till Emwalls samtliga resultat med både spelare som misslyckats och spelare som lyckats över förväntan. Observera att de som i mina ögon producerade som förväntat inte står listade :
2014/2015: Kommer inte att nämna något där då jag antar att mycket av jobbet var gjort innan säsongen. Har Emwall haft del i lyckade värvningar ska han dock självklart ha cred för det.
2015/2016:
Chad Billins - Onekligen en bra värvning.
Andrew Gordon - Bra värvning. Hög produktion och en kulturbärare numera.
Nick Sörensen - Riktigt lyckad värvning.
Rhett Rakhshani - Gjorde det riktigt riktigt bra offensivt under säsongen.
Garrett Roe - Samma som flera ovan. Det var en riktigt bra värvning och en spelare som jag verkligen gillade av flera anledningar.
2016/2017:
Eddie Larsson - Tveklöst över förväntan. Ingen gigant (även om han var riktigt bra första säsongen här och därefter steppar upp ordentligt ibland), men kom från botten av Växjös hierarki.
Niclas Lundgren - Jag tycker inte att han levde upp till förväntningarna som en ledande spelare i ett så pass bra lags defensiv.
Anssi Salmela - Nu togs han ju in av en anledning men jag tyckte att han hade alldeles för mycket luckor i sitt spel för att vara så pass ledande.
Niclas Bergfors - En ruskigt dålig värvning. Var inför säsongen väldigt positiv och trodde att man gjort sitt jobb i scoutingen med tanke på att han kom från lite tuffare säsonger i KHL. Höll inte alls för hastigheten i SHL. Att det finns mer tid med puck i KHL är ingen hemlighet och därutöver finns många som vittnat om mindre kvalitativ träning, mindre vila och mycket resor som biter i formen där borta. Här borde man verkligen scoutat bättre.
Marcel Müller - Nu vet jag inte vad han kostade men det var onekligen en chansning som inte slog väl ut. Sett till spelstil och hur han rörde sig över isen borde lite scouting kunnat visa att han inte var rätt för SHL.
2017/2018:
Jonas Gustavsson - Jag tycker ärligt talat, sett till att han värvades som en toppmålvakt i ligan, att Monstret har varit undermålig. Missförstå mig inte, Jonas är riktigt riktigt bra i sina bästa stunder men jag tycker att man kan förvänta sig mer av en sådan målvakt. Hade han varit jämnare men släppt någon puck bakom sig under sina allra bästa matcher är jag övertygad om att det skulle ha gått bättre för laget. Ingen storflopp dock.
Jimmy Andersson - Ingen supersäsong första året men har verkligen kommit till sin rätt. En bra värvning.
Patrick Mullen - En katastrofal värvning rakt igenom.
Tony Mårtensson - Jag var själv en av de som skrek efter att Tony skulle komma tillbaka, och kanske var det för fansens skulle man värvade honom också. Dock var Tony en spelare som inte höll måttet alls förra säsongen. Jag kommer minnas honom för hans fina insatser i denna klubb och inte den säsongen, men aj aj aj vad man borde ha skonat såväl Tony som fansen från detta.
Daniel Olsson Trkulja - Jag förväntade mig klart mer från en spelare som gjorde 30 poäng i HA säsongen innan.
Mark Zengerle - Denna värvning var bara rakt ut katastrofal.
2018/2019:
Nu är inte säsongen slut men bedömer värvningarna utifrån spelet hittills.
Lukas Bengtsson - Klart överträffat mina förväntningar. Inte varit lika strålande framåt slutet men ändå en klart överaskande spelare.
Kristoffer Gunnarsson - Jag trodde på den värvningen när den blev klar, men har varit helt fruktansvärt instabil och rentav skadlig att ha på isen.
Adam Brodecki - Har imponerat.
James Wright - Aj aj aj vad förödande det varit med den värvningen.
Allt som allt tycker jag att man kan se ett klart mönster. För varje år som gått har det blivit sämre. Om man därutöver inte bara tittar på floppar och succévärvningar ser laget i sig sämre ut över tid. Det kan ju såklart bero på ekonomi och en allmänt sämre liga men jag gillar inte alls hur laget har utvecklats under Emwalls tid. Första två åren såg det bra ut och överlag får man ändå säga att vissa riktigt lyckade värvningar har gjorts men trenden talar sitt tydliga språk i mitt tycke. Emwall är färdig. Antingen för att han haft tur med värvningarna i början för att sedan visat sig inkompetent, eller också för att han är ämnad att leda ett mer penningstarkt lag och bygger laget och scoutar fel för att få ut max från ett lag med mindre plånbok. Att Emwall gjort saker som supportrarna på förhand varit nöjda med är i min mening inte ett argument, då det är hans jobb att veta bättre än supportrarna.
Filip Karlsson tycker jag varken har flippat eller floppat utan snarare motsvarat förväntningarna. Det var väl även Tagnes som snackade till sig den värvningen och att det finns ett samspel mellan GM och HC tycker jag bara är sunt.
Tycker precis som du på den punkten. Det är inte Filips fel att han inte är bra nog som andracenter för det är inte den rollen han värvades för eller borde ha i dagsläget. Kanske en dag, men inte nu. Man kan ifrågasätta om värvningen var nödvändig sett till bredden i laget men då ska man komma ihåg att det var Gordons artistkontrakt och vissa andra tillfälligheter somk gav Södergran en chans som han tog med bravur.
Tommy Jonsson som HC. Ja vilka var alternativen? Ingen aning.
Hans Wallson försökte ju Emvall signa men Wallson tackade ju nej. Att Wallson tackade nej kan knappast Emvall lastas för.
Om det hade gått bättre med Wallson vet vi inte heller.
Det var onekligen inte många alternativ när man gav sig ut och jagade HC men vissa lag har tagit in väldiga chansningar som slagit väl ut i form av coacher från div 1 eller dylikt. Jag säger inte att LHC borde gjort så men man borde tagit sig en ordentlig funderare kring om det var rätt med en coach som haft dåligt track record sedan han tog ett guld i Brynäs alldeles i början. Jag tror inte nödvändigtvis att Tommy måste kickas för att laget ska vända mot en bättre trend men en förändring på tränarsidan ser jag som nödvändig oavsett om det handlar om att alla tre ryker eller en av dem.
Om Emvall skall avgå, vem borde ersätta honom? Önskar vi inte någon med hjärta för Cluben? Eller går det lika bra med någon som bara lockats hit av ett saftigt kontrakt?
Emvall har säkert bra betalt men jag betvivlar inte heller att han har ett stort LHC-hjärta.
Jag tvivlar inte en sekund på Emwalls LHC-hjärta. Jag är ett stort Emwall-fan och kommer alltid hålla honom oerhört högt som spelare. Jag kan inte svara på vem som ska ersätta Emwall men någon mer lämpad måste finnas. Jag säger inte att bra GM:s växer på träd men antingen går man på någon inom föreningen/med ett förflutet i föreningen som man tycker har ett bra sätt att se på hockey och på hockeyspelares förmågor och rustar personen med de ekonomirelaterade bitar som behövs eller också värvar man en person med erfarenhet som scout/GM/coach som har rätt förhållningssätt till uppdraget. Med rätt förhållningssätt menar jag någon med en vision och med ett kontaktnät, inte bara någon som har år av erfarenhet. Kanske är det så enkelt som att Pajen vill och är mer lämpad, jag vet inte, men Emwall är inte längre rätt man för jobbet, och det är inga hard feelings kring det.
Vi borde nog även inse var någonstans i SHL-hierarkin vi befinner oss.
Djurgården och Frölunda (och till viss del även Malmö) kan locka spelare bara pga av storstäderna. Växjö, HV, Färjestad och Skellefteå kan locka med väl tilltagna kontrakt. Luleå kan locka (vissa spelare) med Bulan och har ett stort upptagningsområde i Norrland. De som gillar snö, mörker och kyla lockas även av Skellefteå.
En del lockas av ett klassiskt lag som Brynäs.
Vilka lag är kvar?
Örebro, Mora, Timrå och Rögle. Och så LHC.
En luspank förening i en mellanstor stad som aldrig har lyckats vinna.
Jag tror inte Emvall sitter i någon guldsits när det kommer till spelar/tränar -rekryteringar.
Detta har du såklart en poäng kring. Det kanske inte är realistiskt att tro att detta lag ska vara med i snacket om semifinal och final varje år. Istället kanske det gäller att vara lite mer långsiktig kring att inte försöka sig på onödiga värvningar under säsong om man inte antingen bedömer sig vara en eller två bort från guld eller om man är påväg djupt ner i skiten och försöker rädda sig kvar. Linköping har inte de bästa förutsättningarna för att rekrytera de spelare som redan gjort det bra men kan göra det ännu bättre, inte heller storstjärnor, men det betyder inte att man behöver bygga laget som man gör idag med alldeles för lite kreativitet och skill. Jag tycker dock att de förutsättningarna talar än mer för varför man måste ha en ordentligt kompetent sportchef och coach som bygger och leder laget utifrån förutsättningarna. Rögle är ju dock ett bra exempel på hur man kan vända snacket kring en hel förening och börja bygga en ny version av ett tidigare riktigt beigt lag. De är dock långt ifrån färdiga och kanske kommer bokslutet visa att det inte är hållbart, men jag tycker ändå de är intressanta att titta på som bygger spännande sett till förutsättningar.
Jag är inte heller nöjd med säsongen (långt ifrån) men jag vet inte heller hur spelartruppen hade kunnat vara så väldigt mycket bättre.
I somras var jag utifrån dessa förutsättningar ändå nöjd med truppen. Det tror jag även Emvall var.
När skadorna började komma och spelet havererade tror jag ändå inte att en annan GM hade löst ekvationen av en ansträngd ekonomi och en sval spelarmarknad.
Jag kan hålla med dig och jag trodde själv på en direktplats till slutspel när jag tittade igenom lagen i höstas. Det är väl dock ett tydligt tecken på varför vissa jobbar med det och vi andra bara tycker till. Ser man till så kallade experters tippande av tabellen så var det ju ganska tydligt att LHC inte låg särskilt högt och även om jag tyckte många av dem var pajasar så hade de ju faktiskt rätt i att det inte är ett lag som är bra nog. Wright är en storflopp som heter duga, Whitney är ingen succé och hade lätt kunnat ersättas av ett dussin spelare i min mening, även om han inte heller är någon storflopp. Skadorna har såklart påverkat och laget hade rimligtvis legat bättre till utan dem, men att falla såhär hårt ska inte ske oavsett. Det är möjligt att ingen annan GM löst situationen bättre under säsongens gång men rätt GM hade inte hamnat här alls.
Jag är också nyfiken på vilka som ingår i den så kallade ”ryggdunkarmentaliteten” i LHC...
Emvall och.... och... ?! Vem mer?
Pajen? Styrelsen? Roger? Cappe och Uffe? Tommy Jonsson? Snabbt jobbat av Tommy i så fall.
Ryggdunkarmentaliteten är kanske borta men det finns väldigt mycket att fundera kring. Som någon ovan nämnt så har laget länge saknat riktning och en tydlig väg mot något. Därutöver delar jag åsikten att LHC i flera år sett slutkörda ut vid många tillfällen. Jag kollar mycket på FBK iom att min fru är ett fan (ja jag vet.......) och upplever inte alls samma sak. Om det beror på att ingen ifrågasätter fysträningen, att ingen ifrågasätter Emwalls värvande av dåligt tränande, att ingen ifrågasätter coachernas sätt att coacha eller att ingen ifrågasätter spelarnas livsstil i sin helhet vet jag inte men det är någonting som inte helt stämmer. Därutöver är det mycket som inte skötts proffsigt genom åren, och medan en del blivit bättre är det annat som fortfarande är ett problem. LHC kritiserades för att inte bemöta fans och media på ett bra sätt utan att sätta sig över folk och vara fientliga eller otillgängliga mot kritik eller synpunkter. Man gjorde några bra saker och ska ha cred för det men det återstår mycket konstigt. Kring media och mediakontakter är det kanske kanonbra gentemot Corren och andra stora medier i sammanhanget men har själv upplevt hur flera mail och andra kontakförsök inte bemötts med så mycket som ett "tack men nej tack" eller ett automail kring att man inte kan läsa och svara på allt. Detta har jag hört även från andra och vet flera personer som menar att absolut inget förändrats när det gäller bemötandet från somliga av clubens representanter. Gällande det sportsliga så är det måhända så att man börjar reagera på att roller ges på gamla meriter men att förändringar inte sker trots uteblivna resultat.
Allt som allt är jag less på mycket kring denna förening just nu. Det känns som att den är på väg åt helt fel håll och har varit ett tag men jag väljer att minnas det som vår nye ordförande sagt, att förändringar kommer göras om det inte ändrar sig. Av den anledningen bara utgår jag ifrån att Fredrik Emwall inte är kvar på sin post, och att man inte sitter lugnt i båten med alla spelare men har heller. Det kommer kanske inte se sådär makalöst mycket bättre ut nästa säsong, men antingen gäller det att göra stora förändringar eller också vara tydlig med varför man inte förändrar trots uteblivna resultat återigen. Då duger inte förklaringar som skador, små marginaler eller att månen stod i fel läge mot solen för att det skulle gå vår väg.