Lukkinen wrote
Frågan är dock vad man tänker med en spelare som Pietta (om han någonsin varit aktuell) i så fall. Är han en kille som rakt upp och ner spetsar till vårt lag? Jag skulle vilja svara nej på den frågan. Om han ska bredda, vem ska han då peta? I min mening behöver vi spets om något, inte mer bredd. Det jag minns av honom när han spelade för Leksand var att jag inte direkt såg några egenskaper hos honom som skulle göra honom till en toppspelare i SHL.
Instämmer. Tror även många som EP-scoutar ofta överskattar hur bra tyska ligan är. Visst finns det säkerligen guldkorn där, absolut, men bara för att en spelare har gjort 50+ poäng i den ligan så innebär det inte automatiskt att de tillför spets till ett lag i SHL.
Förra säsongen gjorde exempelvis Zengerle 52 poäng på färre matcher än Pietta. En avdankad Kolarik låg på 48 poäng och Brynäs egen Descheneau låg på 51 poäng men i år i SHL har han skramlat ihop 10 pinnar...
Ser hellre att man ger istid åt en junior än kastar pengar i sjön på en liknande värvning ärligt talat. Antingen tar man in någon som gör skillnad eller så sparar man pengarna.