Förutsatt att vi klarar oss kvar i SHL har Pajen lite att ta ställning avseende spelare både med och utan kontrakt. Av spelarna med kontrakt som Alfie listar tycker jag generellt sett att vi sitter på bra kontrakt över nästa säsong.
Med tanke på att vi har ganska tjockt med spelare tycker jag att det vore perfekt att "göra en Pasic" med Costmar. Det skulle gynna alla.
I övrigt är egentligen bara Dan och Frycklund som är frågetecken för mig. Det är oklar status på Dan efter skadan och Frycklund har inte presterat enligt förväntan hittills även om jag tycker mig se en hel del potential där. Anledningen för mitt frågetecken för dessa herrar är framförallt att jag inte vill starta nästa säsong med 7 fjärdecentrar. Tydligare kedjestruktur och kedjehierarki med färre spelare är önskvärt tycker jag. Ska båda dessa ändå vara kvar finns sämre möjlighet att förlänga med Filip. Smidigast och kanske bäst är såklart att inte förlänga med Filip i den konkurrenssituationen. Eller att förlänga med honom och låta honom konkurrera med de andra i bottom-6-situationen.
Av spelarna utan kontrakt nästa säsong är det inte alls omöjligt att ett helt gäng kommer att prestera helt okej eller till och med bra under stora delar av resterande säsong. Då hamnar vi/Pajen i ytterligare ett dilemma. Ponera att Rissanen, Olle, Whitney, Helewka, Kärki, Ottosson och Filip gör rätt bra ifrån sig resterande säsong.. Är det tillräckligt för att förlänga? Whitney och Filip kommer att vara Whitney och Filip även om de gör bra ifrån sig resten av säsongen. Vi har inte utrymme att förlänga med så många av dessa om vi vill ha en förbättring till nästa säsong.
Som det ser ut just nu tycker jag att prio ett är att förlänga med Olle och Rissanen. Olle behöver ingen närmare förklaring men Rissanen är just nu en klassisk center med bra öga i en välfungerande förstakedja. Att få behålla en hel sådan kedja (förutsatt att de fortsätter att vara bra resten av säsongen) är väldigt mycket värt.
Exempel på hur man kan få till det till nästa säsong:
Ny - Ny - Ny
Little - Rissanen - Gordon
Olle - Pasic - Törna
Jimmy - Dan - Frycklund
(Junisar / Filip?)
Junisar kan få chansen i större utsträckning. Både Jimmy och Frycklund är tillräckligt bra för att täcka upp vid skador i högre kedjor och båda kan spela center ( :lol: :lol: :lol: ) vid behov.
Tydlig hierarki, bra struktur och normal konkurrenssituation.
Ny - Kan bytas ut mot någon av typ Helewka eller Peppe om de visar sig vara abnormt bra.
Ut: Helewka, Robin, Sebbe, Kärki, Peppe, Axel, Whitney och Filip?
Allsvenskan: Costmar