Jag vet inte om de passar in eller inte. Jag vet inte heller om Pajens LHC kommer att slå väl ut eller inte. Det jag har att gå på är det som har sagts, och det som hittills gjorts. Man vill ha en helt annan tydlighet i LHC än tidigare, en kravbild som ska vara väl förankrad hos alla. Alla ska veta vad som gäller. Tydliga riktlinjer. Det ska inte finnas någon tvekan om vad som gäller. Hårt jobb, på och vid sidan av isen. Klyschor. Eller hur?
För att det ska bli trovärdigt måste man så klart tillsätta spelare och tränare som ger orden mening. Till att börja med måste vi ha en HC som är trovärdig. Vi kan nog lita på att Bert kommer leverera enligt kravbilden. Vi vet dock inte hur det kommer att slå ut lagmässigt på isen. Detta är Berts första jobb som HC.
De spelare som värvats, och jag kanske är något naiv och en aning hemmablind, ger en bild av de faktiskt har ett syfte och en mening. Man värvade exempelvis inte Mylläri bara för att han helt plötsligt blev tillgänglig på marknaden, och relativt billig, utan för att man såg att han kunde passa in. Vi vet också på förhand att flera av spelarna som kommit in faktiskt är karaktärsspelare. Det är ju såklart dock inga garantier för något. Nu är jag inte så naiv att jag påstår att LHC jobbar med att få in rätt spelare, inte namn på ryggtavlan etc. Pajen hade såklart jobbat in ett eller ett par rejäla "namn" om ekonomin tillåtit. Rissanen hade inte varit här om LHC hade en annan ekonomi. Någon av spelarna som hamnat hos konkurrenter hade kanske funnits här. Dock så ger Pajen skenet av att bry sig väldigt mycket om karaktär och typ. Kanske för att ekonomin inte tillåter "fel spelare"? Eller för att det är detta som Pajen står för? Vi får se helt enkelt.
Emvall var aldrig trovärdig i sitt snack om "process" och "röd tråd". Laget byggdes aldrig efter "snacket". Tangnes fick aldrig laget att visa upp något av det som man pratade om att LHC skulle representera. Varför? Vet inte. Inte trovärdig? Kunde inte sälja in det till spelarna? Fel spelare? Något blev allvarligt fel med Emvall och Tangnes.
För att summera så ger jag Pajen godkänt på grund av att han än så länge framstår som trovärdig i hur han pratar, agerar och i hur han värvar. Det finns en logik i det lag vi har idag efter hur Pajen har sagt att han vill bygga LHC. Visst, det saknas lite på förhand "säkra kort" och det kan bli pannkaka i höst. Vi är helt och hållet beroende på att laget kommer ihop sig. Vi har inte kvalitet att vinna annars.