Min uppfattning om Klas Östman är inte att han är en "mysgubbe", utan tvärtom en som vågar ställa krav och vara obekväm. Jag tycker att det är ett jättetungt tapp att bli av med honom. Hans känsla för detaljer och nördiga hockeykunnande lär knappast vara lätt att ersätta. Och det är garanterat ingen slump att så många spelare lyfter fram just honom.

Däremot är jag väldigt positiv till att vi får in Daniel Eriksson som ersättare. En vad det verkar väldigt driven tränare som också är nyfiken på detaljer och influenser utifrån. Liksom sin bror tycker jag också att han är väldigt bra på att förmedla vad han står för och vill uppnå. Bra och snabbt hanterat av Pajen!

Jocke_L wrote

Tufft för Karlström. Om Kommunen tar in även Emil Pettersson tampas han med:

EP den äldre
Forsbacka
Davidsson
Josefsson

http://www.minhockey.se/article/avslojar-pettersson-nara-lakers/

Skiter fullständigt i Karlström, det jävligt tråkiga är att vi går bet på ännu en center som vi jagat...
Allt snack om att Fröberg, Pettersson och Zackrisson fokuserar på utlandsspel har tyvärr visat sig skitsnack, sanningen är att vi inte har stålarna för dessa spelare. Jag blir inte alls förvånad om vi snart ser att Zackrisson väljer Djurgården eller Leksand och vi kommer att ta in något i stil med Rissanen.

Tror på samma sak gällande sista backplatsen, exempelvis att Almqvist hamnar i Frölunda och vi plockar in någon man aldrig hört talas om

Jag har en känsla att årets tränarteam som vi får denna säsong med Bert, Daniel och Åkerman kommer att plocka juniorer till A-laget.

I en 35 minuters pod med Niklas får man en bra syn på hur han tänker med laget i år och utvecklingen framåt.
Det är en riktigt bra analysintervju med Niklas som ger hans bild om hur han tycker att nyrekryteringarna kan prestera.

http://hwcdn.libsyn.com/p/6/e/4/6e4fff546054c771/S04E11.mp3?c_id=44657635&cs_id=44657635&destination_id=202303&expiration=1560368568&hwt=3b4afe8d70a8fe21ffb6e698e2cd0913

Taxeringsåret 2016 (kan såklart ha ändrats och är inte fullständiga siffror) hade Klas Östman en taxerad inkomst på ca 586000kr. Jag har väldigt svårt att tro att man skulle betala en knapp årslön för att lösa honom, även i Schweiz.

East wrote

Skiter fullständigt i Karlström, det jävligt tråkiga är att vi går bet på ännu en center som vi jagat...

Det positiva är väl att färre lag får ses som konkurrenter om Berglunds signatur om han nu bestämmer sig för spel i SHL.
Växjö och HV var lag som jag trodde skulle vara där och kriga in i det sista, om Pettersson är klar för Växjö så har ju båda lagen nu fyllt sina centerpositioner.

@[mention]Rob![/mention]
Växjö har väl fyllt sina centerpositioner redan innan Emil Pettersson, iom att de har Karlström också. Tror mer det handlar om att de inte vill tacka nej.

https://twitter.com/69Abris/status/1139126925425856512

Kan nog skriva av honom helt då. Pajen sa ju i podden att "så länge mina förstaval finns kvar på marknaden så är jag lugn". Undrar om det betyder att han inte var ett förstahandsval eller om han inte visste att han var klar för Växjö.

PuckOut wrote

@@Rob!
Växjö har väl fyllt sina centerpositioner redan innan Emil Pettersson, iom att de har Karlström också. Tror mer det handlar om att de inte vill tacka nej.

Förvisso, men nu har man ju möjligheten att peta in Pettersson som förstacenter och låta Horak lira som forward istället. En lösning man även kunnat göra med Berglund.

Jaha, då får man uppdatera listan med svenska centrar då:

• David Ullström (klar för KHL)
  • Linus Fröberg (klar för HV71)
  • Emil Pettersson (klar för Växjö)
  • Patrik Zackrisson (troligtvis utlandet)
  • Linus Videll (troligtvis utlandet)
  • Johan Harju (ej aktuellt)
  • Patrik Berglund (inte bestämt sig)
PuckOut wrote

Jaha, då får man uppdatera listan med svenska centrar då:

• David Ullström (klar för KHL)
  • Linus Fröberg (klar för HV71)
  • Emil Pettersson (klar för Växjö)
  • Patrik Zackrisson (troligtvis utlandet)
  • Linus Videll (troligtvis utlandet)
  • Johan Harju (ej aktuellt)
  • Patrik Berglund (inte bestämt sig)

I senaste podden pratade pajen om att man ska satsa långsiktigt och det lät inte som han var sugen på att plocka in en 34-35 åring. Därför försvinner väl Videll därifrån också.

Om man får drömma lite grann :roll:
Så skulle det vara mumma att först så presenteras en hemvändande Jonas Junland som den nya backen som är nästan klar, sedan så presenteras Patrik Berglund som vår nye förste center.

Satsa långsiktigt ja, och då antar jag att man inte vill sitta nästa sommar igen och leta ersättare till nyckelpositioner. Hur långvarig skulle Patrik Berglund bli? Skulle han göra de tre åren i LHC då? För mig är det lika viktigt att veta vad det är man "säljer" som vad man köper för spelare. Pajen har redan gått ut med att de inte är intresserade av spelare som väljer med plånboken. Bra. Sälj in treårsplanen för både nyförvärv och redan befintliga spelare. Man ska veta vad man kommer till. I LHC kan man bli en bättre hockeyspelare, man får spela en viss typ av hockey som man själv vill spela/gynnas av och det finns ett trovärdigt och konkret projekt. Få spelarna att brinna för tanken att det är en nystart, och något man vill jobba på tillsammans. Inom tre år ska vi spela final. Livet är inte statiskt, självklart kommer det hända saker längs vägen och vissa spelare kanske utvecklas "för" bra så att de försvinner redan efter ett år. Men projektet kan ändå säljas in hårt, och jag är övertygad om att det fortfarande finns spelare (människor) som parallellt med sin egen karriär kan hänge sig åt ett lags framgångar. Om inte annat så är det just de spelarna Pajen ska leta fram. Dessutom tror jag att en sån resa med ett lag kan hjälpa till att bygga en spelare och främja hans fortsatta karriär.

[mention]Malkin[/mention]
Jag håller med dig i sak, MEN:

• Att få nån garanti på att en spelare skulle göra alla tre år det kommer vi aldrig att få. Även spelare med kontrakt lämnar, det vet vi ju sen gammalt.

• Att minimera risken att spelare lämnar i förtid, det kan man absolut göra med rätt värvningar.

Nu pratar vi dock om en förstecenter, top notch, spets, spets, spets. De spelarna är så pass bra att de alltid kommer att erbjudas och lockas av mer pengar, roligare äventyr etc etc.

Jag får känslan av att om Patrik Berglund återvänder till SHL så kommer han att rota sig med familjen här i Sverige. Men givetvis finns det inga garantier att han stannar hos oss om han kommer hit till LHC, för visst kan han byta från ett SHL-lag till ett annat om det skulle locka.

Om Patrik Berglund skulle välja Sverige (ber till hockeygudar att det då blir oss) - Varför skulle han sticka någon annanstans efter någon säsong? Han har massor pengar, han har brutit ett 100-miljonerskontrakt och har redan haft det bästa av hockeyäventyr i 10 år. Är det någon ”för bra” toppcenter som faktiskt skulle kunna stanna trots massor feta anbud från Schweiz och KHL är det Patrik Berglund.

Samtidigt - varför skulle han välja LHC? Som du säger: han har redan cashen, vad lockar då? Närhet till familj och vänner? Titlar? Glida runt och lattja hockey för att det är kul? Inget av de olika tänkbara parametrarna sticker Cluben ut med. Västerås är närmre Västerås än Linköping, FBK kanske letar toppcenter och har både mer publik, mer pengar och större chanser till SM-guld. Vill fortsätta lattja för att hockey är kul? Lär inte accepteras under Bert. Så vad finns det egentligen för reella argument till att han skulle signa här? Någon som är insatt får gärna lista några argument som håller..

[mention]alfie[/mention] , gött ändå att du inte är sportchef. "Hej, Berglund! Här har du tio till goa anledningar till varför du INTE ska välja oss!" 😉

[mention]Lukkinen[/mention] Ja, jag är ju generellt väldigt pessimistisk så alla roller som handlar om att promota Cluben på ett eller annat sätt hade passat mig mycket illa :lol:

Men ärligt - finns det några vettiga argument?

[mention]alfie[/mention]
Nej, det gör väl inte det egentligen (vettiga argument alltså). Därför ser jag Berglund som en väldigt osannolik värvning.

Sen är det ju faktiskt människor vi har att göra med. Människor gör konstiga saker. Större under har skett etc etc etc.

Argumenten du efterfrågar känns krystade, men okej här är några:

• Han känner Pajen sen tidigare. De har spelat två VM tillsammans.
  • Vi har nu ett antal spelare från Västerås som han har spelat, och tränat, ihop med.
  • Det är inte sinnessjukt långt hem till Västerås och han kan samåka med andra spelare i Cluben.
  • Han har tjänat sina pengar och vill vara med på en spännande resa (?).

Jag håller med om att det är tunna argument...