Rebecca i Corren om Rissanen
[size=150]Han är LHC:s nyförvärv[/size]
Finland och ishockey rimmar bra ihop nu. Och kanske kommer även Finland och Linköping HC göra det. Nu står det nämligen klart att en av toppcentrarna i LHC till kommande säsong är finnen Jaakko Rissanen.
Centern är 29 år gammal och kommer närmast från spel i moderklubben Kalpa, som har varit klubbadressen under merparten av hans professionella karriär. Jaakko har utöver sju säsonger som proffs spelat två säsonger i Saipa samt en säsong i KHL, där han representerade Vityaz Podolsk och Kunlun Red Star. Genom en klausul bryter han kontraktet med moderklubben för spel i SHL och LHC. Kontraktet är skrivet på ett år.
– Det känns väldigt bra. Jag har alltid velat spela i Sverige och när jag fick den här möjligheten så tog jag den direkt. Jag är väldigt glad över att vara här och ser framemot att börja spela i Linköping, säger Jaakko i en intervju med LHCTV.
– Jag är en allround-center.Jag vill spela med pucken väldigt mycket och försöker ha den så mycket som möjligt. Jag vill hjälpa till defensivt men även leverera till ytterforwards i offensiven. Det är mitt jobb här tror jag.
Tidigare under förmiddagen sa Niklas Persson till Sporten att Rissanen är tilltänkt till en av toppkedjorna. Den finske centern är en offensivt lagd spelare som under säsongen 18/19 stod för 34 poäng (11 mål och 23 assist). Han är även tilltänkt att vara en ledande spelare i LHC:s powerplay.
– Hans styrka ligger i offensiven och i puckhanteringen samtidigt som han tänker på laget. Han har en stolthet i defensiven. Han är bra på små ytor med pucken och är bra på att lösa stressade situationer, sa Persson tidigare under dagen till Sporten.
Till LHC:s hemsida säger även Persson:
– Jag har sett honom under många matcher och vi har en väldigt god bild över vad han ska tillföra till det här laget.