Från Corren om våra nyförvärv idag:
[size=150]Bekräftat: Duon klar för LHC[/size]
Nu bekräftas LHC:s värvning av Anton Mylläri – och att damlaget plockar in landslagsmeriterade forwarden Isabell Palm från HV 71.
Redan under torsdagen kunde Sporten avslöja att backen Anton Mylläri är klar för Linköping HC och kommer att presenteras under de närmaste dagarna. Under fredagens livesändning på LHC:s officiella Facebook-sida bekräftades övergången.
28-årige backtuffingen har skrivit på för två år och Niklas Persson, general managern, säger så här om värvningen:
– Vi har pratat ett tag med Anton. Han kommer att passa perfekt in i vårt lag. Stor och stark, men ändå rörlig. Han kommer att fylla en viktig funktion hos oss.
Doldisen ansågs vara ett jättelöfte som ung och fanns med i de olika ungdomslandslagen. Men utvecklingen stannade av och Västeråskillen hamnade i allsvenskan, division 1 och i Danmark. Men nu har han två säsonger som ordinarie i Malmö bakom sig där han under den senaste spelade 42 matcher och svarade för elva poäng i SHL.
Till LHC värvas han för att bidra med tyngd och fysik och för att ta en viktig roll i främst defensiva situationer.
– Det känns jättebra. Jag har fått fina tankar om klubben och det känns som den är på rätt väg. Jag vill vara en ledande back i laget som är stark både bakåt och framåt, säger Anton Mylläri i livesändningen.
Samtidigt bekräftades att LHC-damerna värvar Isabell Palm från konkurrenten HV 71. 23-åringen är en energispelare som gångna vintern svarade för tolv på 31 poäng, men har under de senaste åren också varit omtalad för sitt fräna spel. Hon fanns med i landslagstruppen när Sverige för några veckor sedan misslyckades och överraskande rasade ur A-gruppen.
– En jättebra forward som är jobbig att möta. Hon spelar med mycket karaktär, säger Josef Nilsson, som är general manager på damsidan.
Isabell Palm säger om sig själv som spelare:
– Jag jobbar hårt. Gillar att åka skridskor och försöker att bidra med lite poäng också.
LHC-damerna har därmed ytterligare fem–sex platser kvar att besätta innan truppen är spikad.