Jaha, då åker vi ut på en liten bortaturné med matcher mot lag i tabellens nedre skikt. Dags att börja vinna kanske?
Jag har sammanställt Clubens bortafacit så här långt med egna kommentarer för den intresserade. En sammanfattning längst ner.
Så här ser vårt bortafacit ut hittills:
Modo - LHC 1-0
En klar plump i protokollet. Här skulle vi haft poäng.
Djurgården - LHC 6-2
Här rann siffrorna iväg. För mycket slarv, men tidigt på säsongen så det är kanske inte mycket att bråka om... Historiskt har vi alltid haft det tufft i Globen.
Skellefteå - LHC 3-2
Den värsta bortaförlusten hittills enligt mig. Här leder vi dessutom med 2 baljor, och ändå tappar vi alla poängen. Icke godkänt.
Timrå - LHC 4-2
Inget att säga om. Timrå är ett otroligt svårspelat lag på deras hemmaplan. Här kan man inte förvänta sig något.
Frölunda - LHC 1-3
Enda bortasegern. Och det i en arena där vi också alltid haft det motigt. Bra!
Färjestad - LHC 3-1
Enligt de som såg matchen var det dåligt spel av Cluben, men jag tycker ändå att det är okej att torska i LLA. Inget jag vill bråka om heller.
HV71 - LHC 4-3
Ännu ett lag som är svårspelade i sin hall, och även om vi borde haft poäng sett till matchbilden, så är inte heller denna förlust någon katastrof.
Sammanfattning:
Bra att slå Frölunda, men jag undrar om inte den matchen säger mer om Frölundas dåliga form än om LHC's fantastiska bortaspel... 8)
Färjestad, Timrå och HV är bortaförluster som jag kan leva med och det hade ju inte sett lika dystert ut om vi hade slagit SAIK samt tagit poäng av Modo och DIF. Men att vinna 1 av 7 borta är inte godkänt, och jag tycker nog att LHC ska kunna slå både Malmö och Mora borta. Detta är ett utmärkt läge att bättra på bortastatistiken inför uppehållet.
Visst, Malmö och Mora ska inte underskattas, men vi bör vinna båda dessa matcher om våra krigare kör på.