En intervju i Corren av Bergsten med Joe.
[size=150]Lille Whitney var störst på isen[/size]
W som i win. W som i Whitney. "Det är är kul med hockey just nu", sa LHC-forwarden.
En, två, tre. . . och efter 4–3 i tidiga toppmötet med Frölunda åtta raka segrar på hemmaplan för serieledande Linköping HC i SHL-hockeyn. För andra matchen på bara några dagar var det oavgjort vid full tid – och vinst efter förlängning.
Lukas Bengtsson – som tog SM-guld med Frölunda för några år sedan – fick till slut det avgörande målet och var alldeles utmärkt igen, men det går ändå inte att bortse från en annan matchhjälte.
Joe Whitney.
30-åringen var inblandad i väldigt mycket i det som hände i höstens hittills häftigaste match i Saab arena. Eller vad sägs om dubbla mål, utvisad vid 3–3, den som fixade utvisningen före 4–3 – som han själv assisterade till?
– Kul match mellan två bra lag med skickliga spelare. Starkt av oss att komma tillbaka och vinna igen. Jag kan fortfarande bli lite irriterad på att jag missade det där öppna läget i andra perioden. Då kanske det blivit tre poäng i stället för två, sa Joe Whitney.
30-åringen har tillbringat hela sin karriär i Nordamerika, med fem NHL-matcher och 450 AHL-matcher på sitt cv. Nu värvad till Linköping för att vara målskytt och producerande spelare i en tänkt toppkedja.
Det såg sådär ut tidigt i höstas, men nu allt vassare och uppe på tio poäng på elva matcher.
Inte illa.
– Det tog lite tid att komma in i sättet att spela här. Det är ganska mycket som är annorlunda. Men jag har fått bra hjälp och börjar vänja mig vid det nu. Det är ändå hockey både här och där och det gäller att ha kul därute, sa han.
Han behövde inte säga att han hade just det.
Det syntes.
Kedjan med Whitney, Derek Roy och Nick Sörensen var kvällens bästa. Den förstnämnde inledde hemmalagets målskytte och Whitney satte både 2–2 och 3–2. Två avslut av toppklass. Högt, snabbt och hårt.
– Jag jobbar med att skjuta när jag får lägen och inte passa för mycket. Fast före första målet var jag trött och hade mycket tid att tänka. Som tur är satt den ändå, sa han och skrattade.
Sedan en tid är också övriga familjen på plats i Linköping och Whitney trivs med både livet och liret.
– Fantastiskt kul att komma till hallen varje dag. Jag tycker verkligen om det. Jag har min lilla familj hemma och min stora familj på jobbet. Det kan inte bli bättre, sa Joe Whitney, som med sina 168 centimeter tillhör seriens minsta spelare.
Snacka om att det svängde om i Saab arena. Det var hög fart och chanser åt båda håll.
– Vi är nöjda och glada. Det var en tuff start, men vi visade karaktär och har något i det här laget som börjar växa ut till något bra. Kul att få bjuda hemmapubliken på det här, sa Klas Östman, assisterande LHC-tränaren.