Så här tror jag att sässen 18/19 slutar.
1 Färjestad BK
-Målvakterna Markus Svensson och Adam Werner håller bra SHL-klass, Svensson får inte gå sönder. Stabila backar i Wikstrand, Melart mfl, poängforwards finns i Daniel Viksten, Tomi Sallinen, Ryno mfl. Topp 3 känns rimligt.
2 Frölunda HC
-Bra målvakter, Genoway ett frågetecken, framåt finns det mycket att välja mellan, Lasch, Hjalmarsson, Friberg, Joel Lundqvist mfl. Solklart topp 6 lag.
3 Växjö Lakers HC
—Elias Pettersson och Rosén borta, men Austin Ortega och Roman Horak känns som spelare som kan leverera, finns mycket rutin i Erik Josefsson, Liam Reddox, Tuomas Kiiskinen, Rahimi och Martin Lundberg. Seriens ÖVERLÄGSET bästa målvakter. Bra spetsbackar i Burström och Joel Persson.
4 HV71
-Simon Önerud, Mikko Lehtonen, Johan Johnsson, Andreas Thuresson är riktigt bra värvningar, backarna ett frågetecken, stabila målvakter. Jonas Gunnarsson kan vara SHLs bästa målvakt.
5 Djurgårdens IF
-Bra målvakt i Adam Reideborn, osäker backup i Robin Jensen, ganska medelmåttiga backar förutom Linus Hultström, men det är framåt som DIF har ett utav SHLs bästa material, Niclas Bergfors, Andreas Engqvist, Jakob Lilja, Dick Axelsson, Daniel
Brodin, Marcus Davidsson, Gustav Possler mfl
6 Skank AIK
-Sveriges gnälligaste förening har värvat mycket konstigt till denna säsong, Juha Matti Aaltonen kan vara seriens omodernaste hockeyspelare, även Mathis Olimb är en chansning, men Jocke Lindström och Oscar Möller leder Skank till topp-6, Armalis kan vara en toppmålvakt i SHL, även Lindvall är stabil. Ganska mellanmjölk bland backarna.
7 Cluben
-Många här tippar Cluben i botten, vilket jag kan förstå, men jag tror att Cluben slutar 7:a, men man kan lika gärna sluta 3:a eller sist, Broc, Gordon, Billins, Derek måste leverera, Bäckis, Billins och Bengtsson bra SHL backar, gediget finns i Eddie Larsson och Almen Bibic, bra målvakter, ganske SHLs bästa under stunder. Nä, jag tror inte Cluben kommer i botten, jag tror dem kommer i mitten.
8 Örebro Hockey
-Bra nyförvärv i Aaron Palushaj. Vansinnigt bra nyförvärv i Rasmus Rissanen. Målvakterna är stabila SHL-keeprar, bra backar i Rissanen och Näkyvä, framåt finns det mycket skicklighet i bla Marcus Weinstock, Br Spink, Aaron Palushaj, Tom Wandell och Jere Sallinen.
9 Malmö Redhawks
-Jag blir så ledsen av den här truppen så att jag skiter i att skriva något! MELLANMJÖLK
10 Rögle BK
-Har värvat mycket klokt och bra, Mattias Sjögren, Christian Thomas, Daniel Zaar mfl, allsvenska backar dock, men bra målvakter i Pogge och Kolppanen, spännande att se schweizaren Ken Jäger och centern Matt Anderson.
11 Brynäs IF
-Tappade Palushaj, men har kvar Simon Bertilsson, Lukas Kilström, Granström, Jesper Jensen mfl, spännande nyförvärv i Danny Kristo och Niclas Andersén, stabila målvakter.
12 Luleå Hockey
-Ingenting har hänt här, Br Emanuelsson och Niklas Olausson blir viktiga för Luleå, bra målvakter, stabila backar, men lite svagt bland dem offensiva spelarna. Ganska mycket mellanmjölk.
13 Timrå IK
-Årets nykomling har värvat allsvenskt, men Ludvig Rensfeldt, Mattias Guter och Sebastian Collberg kan göra poäng även i SHL, allsvenska backar men man bestitter en av seriens bästa målavker i Niklas Svedberg, ostabil backup i Victor Brattström.
14 Mora IK
-En svag trupp, Andrew Rowe och Mathias Bromé måste göra poäng för att laget ska ha en chans att klara kontraktet, Marek Daloga och Viktor Amnér är bra hockeybackar, men sedan är det tunt, Engstrand och Wallin är ett ganska mediokert målvaktspar, men Engstrand har en hög högsta nivå.
Lagets poängkungar (min gissning)
Färjestad: Johan Ryno
Frölunda: Ryan Lasch
Växjö: Austin Ortega
HV71: Simon Önerud
Djurgården: Jakob Lilja
Skank: Jocke Lindström
Cluben: Broc Little
Örebro: Aaron Palushaj
Malmö: Johan Olofsson
Rögle: Daniel Zaar
Brynäs: Jesper Jensen