[size=200]Tre bästa säsongen 17/18[/size]
[size=150]Åttondelen mot Könjöping[/size]
Efter 52 omgångar av mer eller mindre omfattande mörker fick vi äntligen se lite känslor, lite glöd och och lite vilja och ack som jag hade längat efter det! Matcherna var riktigt kul att se på och var precis så där härligt griniga som slutspelsmatcher mot ärkefienden ska vara. Löjligast var domen efter uppvärmningsknuffarna. Hela hockeysverige har länge vrålat efter mer känslor i sporten och när det väl bjöds på känslor började samma personer helt plötsligt att knipa med skinkorna som värsta PK-riddarna och fördömde det hela. Give me a break! Underbart att vi nu vunnit nio raka matcher i Könjöping också! Den svider nog rätt hårt nere i Könjöping 😉
[size=150]Bättre publiksiffra än laget förtjänade[/size]
Visst, snittet sjönk med 18 åskådare i snitt från förra säsongen ner till 5688, men i mina ögon är detta faktiskt en siffra som är bättre än väntat med tanke att laget gjorde sitt yttersta för att skrämma bort alla fans genom att ännu en gång inleda säsongen fullständigt horribelt på hemmaplan. Efter ett par år av negativ utveckling och ännu en usel säsongsinledning på hemmaplan (för att inte tala om avslutningen med sju raka torsk!) hade jag faktiskt väntat mig att blödningen skulle fortsätta och sluta på betydligt värre siffror än 5688. Det visar ändå att det finns hopp för hockeyn i stan i framtiden då det denna siffra knappast inkluderar nämnvärt många medgångssupportrar efter denna pissäsong vi nyss bevittnat.
[size=150]Olle Lycksell[/size]
Faktiskt svårt att hitta en tredje positiv gre att nämna men Lycksell tycker jag ska lyftas upp. Han kom verkligen från ingenstans alls och vann våra hjärtan direkt med sitt orädda och uppoffrande spel som ledde till ett och annat mål. Precis sådant man som supporter vill se! En kille som inte vill annat än att göra bra ifrån sig i LHC och som är villig att offra en hörntand för att nå framgång. Riktigt synd om både Olle själv och Cluben att han skulle dra på sig den där nedrans skadan som helt stoppade honom från att lira slutspel. Vi hade verkligen behövt honom. Han gjortde inget dåligt inhopp som center ett par matcher. Tänk er om vi hade kunnat matcha honom istället för glasspinnen Mårtensson. Hade definitivt kunnat göra skillnad.
[size=200]Tre sämsta säsongen 17/18[/size]
[size=150]Spelet hemma under säsongsinledning och säsongsavlutning[/size]
Det absolut sämsta man kan göra mot hockeyhungrande supportrar efter en på tok för lång sommar är att inleda säsongerna som vi gjort de senaste åren. Det har nästan sett ut som att laget gjort sitt yttersta för att dämpa hockeysuget så effektivt som möjligt hos sina sargade supportrar. Våra rent ut sagt usla säsongsinledningar har inte bara kostat oss dyrbara tabellplaceringar utan säkerligen en jäkla massa publik och självförtroende hos spelarna dessutom. Och avslutningen av grundserien då! Sju raka förluster på hemmaplan. Sju. SJU! Det är helt sjukt dåligt! Har vi någonsin haft ett så uselt facit på hemmaplan inna? Den bästa tiden på säsongen nalkas - då passa kroniskt mentalt handikappade Cluben på att vara som absolut sämst. Sju raka torsk. Undrar om vi någonsin får uppleva det igen. Hoppas inte! Ännu en gång, smått otroligt att så många ändå stod ut med skiten och fortsatte komma på dessa hemska matcher. Det enda positiva mitt upp i allt elände var att vi slapp se Sebbes patetiska och sjukligt överdrivna segerskuttande rätt länge...
[size=150]Vår oförmåga att bygga ett LAG[/size]
Ännu en säsong, svårt att säga för vilken gång i orndingen, misslyckas vi fullständigt med att bygga ett LAG. Man kommunicerar att man vill spela på ett visst sätt men värvar spelare som verkligen inte passar in i detta spel. Det ger ett kraftigt underbetyg till Emvall (som ytterst värvningsansvarig) samt Tangnes som har rätt mycket att säga till om gällande de spelare vi faktiskt plockar in. Vad hände med den där ökade kravbilden? Återigen, man kommunicerar en sak och sedan agerar man upp ett helt annat vis. Ett bra bevis på det är Mårtensson. Hade man menat ens en gnutta allvar med "ökad kravbild" hade Tony förvisats till bänken för bra jävla länge sedan. Allt är tomma ord! Värvningarna har varit för dåliga och de spelare vi till slut har att tillgå KAN inte Tangnes formera på ett sådant vis att skön kemi uppstår. Det är superviktigt att man får till det där. Kolla bara på Djurgården. Spelare för spelare tycker jag de har ett klart sämre spelarmaterial än oss. Ändå fullständigt krossar deras LAG vårt "lag". Man vet att man lyckats med lagbygget när summan av spelarna är större än enskilda spelarnas addera styrka. Det är något vi inte varit i närheten av bra jäkla länge. Tangnes kallar sammansättningen av formationerna för "detaljer som är mest viktigt för andra" i direktsändning. Jag tycker det belyser ett stort problen med vår kära huvudtränare. Men men, bara två säsonger kvar med Tangnes (om inget ljushuvud får för sig att förlänga ytterligare innan något som helst resultat kunnat visas upp...)
[size=150]Är det rätt folk som styr skutan?[/size]
Från den där anonyma ordföranden som ingen kan namnet på, via Mäki och Emvall ner till tränartrojkan. Har vi verkligen rätt folk på rätt plats här? "Jag vet mer, så håll käften!" Det är ingen sund inställning att ha till sina supportrar som är oroliga efter en negativ spiral som vi förmodligen ännu inte sett slutet av. Var är ödmjukheten? Var är verklighetsförankringen? "Det finns inga dåliga lag", "Det finns sämre lag än vi", "Vi har varit femma så här många säsonger i rad", bla bla bla. Allt känns som ursäkter för att få vara kass. Det är inget vinnarsnack våra ledare bjuder på. Känslan är att man är enormt nöjd över att vara där man är. Var är hungern, drivet efter att lyckas? Ska vi vara ett vinnargäng istället för det kroniska losergäng vi gjort oss kända för måste vinnarmentaliteten genomsyra HELA föreningen. Jag ser inte det i ledningen och därmed anser jag att vi redan på förhand är rökta. Må "the great purge" även drabba ledningen! Vi behöver verkligen det. Ut med alla gamla ruttna förlorare och behåll endast de som verkligen brinner för att vinna och lyckas och släng de som hela hittar ursäkter för vår uselhet åt helvete!
[size=200]Detta måste bli bättre[/size]
[size=150]Bestäm hur laget ska spela och agera därefter[/size]
Det måste bli slut på dubbla budskap! Att bestämma hur vi ska spela och uppträda är superviktigt. Att sedan göra ALLT för att uppnå den visionen är ännu viktigare. Det går inte att säga att vi ska vara intensiva och köra sönder motståndarna med brutal skridskoåkning och sedan värva Mårtensson (eller för den delen Mathis). Klarar vi inte av att följa våra egna uppsatta direktiv är vi riktigt illa ute. Det är den här säsongen ett bra bevis för. Inte minst är det viktigt när det gäller Clubens trovärdighet. Kan bara tala för mig själv men mitt förtroende för ledningen är i det närmaste noll. Man gör ingenting för att bevisa motsatsen. Det måste ändras! Spika hur man vill spela och uppträda och agera därefter. Allt annat är oacceptabelt. Det har gått för långt nu!
[size=150]Våra unga måste börja få chansen på riktigt[/size]
Vi är mästare på att misshandla våra unga spelare. Vrána är ett praktexempel. Ett offensivt fenomen som länge fick harva i fjärde. Återigen, menar man allvar med att en spelare per säsong ska flyttas upp från juniorleden måste de få riktigt spela på den position de är ämnade för. En poängspelare kan aldrig blomma ut i en checkingline. Vi är hyfsat duktiga på att ta fram bra backar. Det är hög tid att vi blir avsevärt mycket bättre på att förvalta våra forwards på ett motsvarande bra sätt också. Kan Lycksell vara en vändpunkt? Jag hoppas det! Han har verkligen tagit chansen när han fått den. Jag är trött på att vi tar in sopor utifrån som Trucken och Jimmy med flera. Det är bland annat dessa spelare som tar upp de platser som våra egna killar skulle kunna vara med och kriga om.
[size=150]Publiken måste åter![/size]
Detta är ingen lätt fråga men vi MÅSTE bli ett publiklag igen. För det krävs framgång på isen. Spelar vi en kul hockey med mycket känslor så är jag övertygad om att publiken kommer tillbaka till SAABen. Supportrarna vill se spelare som Lycksell. En egen kille som kommer från ingenstans och vinner allas hjärtan. Supportrarna vill INTE se avdankade gubbar som Mårtensson glida runt hela säsongen, genomrutett usel helt utan konskevenser. Det är hyfsat avtändande. Alltså, namnet är inte i närheten så viktigt som hur spelaren (eller representanten för laget) agerar. Mer kaxighet! Mer attityd! FÄRRE URSÄKTER! Jag vill se mer vi mot dom, mer känslor och ett lag som verkligen vill vinna, inte ett som hittar sätt att förlora på. Får vi se mer av dessa komponenter är jag övertygad om att publiken kommer att återvända även om vi inte är ett absolut topplag. Det går om man vill och om man faktiskt följer de mål man själva satt upp.