Måste faktiskt säga att vi spelar bättre än vad jag trodde vi skulle göra i det här slutspelet. Innan serien började tog jag för givet att Djurgården skulle köra över oss fullständigt med deras offensiv, forechecking, vilja, disciplin mm. Men under de senaste två matcherna har vi faktiskt bjudit upp till dans.
Förvisso är vår enda idé att stoppa Djurgårdens framfart att spela hockeydödande hockey à la Karlskrona, men det har ändå fungerat bättre än jag någonsin skulle ha kunnat ana. Sen är det naturligtvis inte en hållbar plan på lång sikt, men i enstaka matchserier kan det ju fungera (så vi slog ut Frölunda i en kvart (?) för några år sen). Därmed inte sagt att det kommer fungera i denna serie (den tog nämligen slut efter två spelade perioder i Hovet i söndags). Offensiv brukar alltid slå defensiv i längden.
Samtidigt måste man ju inse att Djurgården är ett mycket bättre lag än oss. Inte för att de har bättre spelare (tycker faktiskt vi ser något starkare ut på pappret), men de har en spelplan alla följer (som börjar i offensiven), unga hungriga up-and-comers, komepetenta ledare och coacher, intensitet och disciplin - allting som vi saknar.
Vårt inkompetenta ledarskap blev snudd på pinsamt tydligt när Wikegård konstaterade att Ohlsson rörde om i kedjorna (detta var när de ledde med 3-2 i sista) vilket snart resulterade i 4-2 (det är aktiv coaching!), varpå Wikegård frågade Åkerman vad han tänkte göra och han svarade "vi får väl hitta på nåt". Visst, han kan inte avslöja saker rakt in i en tv-kamera men det är ju så smärtsamt tydligt att det inte finns någon plan alls hos våra coacher. Vi har ett par enarmade banditer till coacher.
Hursomhelst, flera spelare gör det ändå bra. Törnqvist är riktigt bra första halvan av matchen, likaså Persson, AK 47, Olimbarna den starkaste kedjan framåt, Roy gör sin grej, kul att se Södergran också. Hoppas vi kan satsa på en helt "egen" kedja nästa säsong med Törna, Södergran och någon mer junis.