Knappast läge att gnälla på defensiven just nu. Laget har släppt in tre mål på två matcher viklet näpperligen kan beteckas som dåligt. Problemet ligger offensivt.
Om man går igenom backarna en och en så tycker jag följande gäller:
Mange: Har efter de första 5-6 omgångarna visat klassen och är i mina ögon outstanding i LHC båda vägarna. I matchen mot Brynäs varavdes brillianta insatser med mindre lyckade vilket troligen kan förklaras med de täta matchandet och den speltid han tilldelas. Dock inte orolig, Mange är och förblir topp fem bland backar i eliserien minst 2-3 säsonger till.
Louma: Visade stigande form innan uppehållet. Första två efter varvas bra saker med rena galenskaperna. Louma är dock klass och detta kommer visa sig ju längre säsongen lider.
Honken: Tillsammans med Mange den bästa backen första tredjedelen av säsongen.
Majesky: Bättre och bättre. Håller som sakteliga på att "lära sig" den svenska modellen. Tycker mig se att han tar fler och fler initiativ även i offensiven. Tror stenhårt på den killen, inte minst när slutspelet hägrar.
Acke: En gedigen back i grunden med offensiva kvaliteter. Det som varit Ackes problem hittills är nogrannheten. Slarv i uppspel och viss nonchalans i defensiven drar ner betyget rejält. Litar dock på Janne K:s omdömme och räknar med att Acke framöver visar den gedigna elitseriekvalitet han besitter.
Kelleher: Den här killen har visat konstant stigande kvalitet på banan. Började trevande och osäkert men har efter hand växt fram som en mycket stbail back som spelar enkelt och rejält.
Junland: Glimtar till stundtals och visar Mange-kvalitet både defensivt såväl som offensivt. Det stora problemet hittlls har varit ojämnheten. Han varavar moment av toppklass med rena juniormissar. Ser killen som en oslipad diamant i seniorsammanhang. Kommer fortsätta växa under säsongen och lira mer eller mindre ordinarie i slutspelet.
Summering: Även om det fullt ut inte visat sig än har LHC den kanske bästa backuppställningen i elitserien. Ã…ker vi ut i slutspelet kommer det inte bero på defensiven.....