Om man ska följa ditt tänkande fever, så är det kanske inte helt omöjligt att om Christian Engstrand i J20 fortsätter sin utveckling så kan han vara tilltänkt tvåa. Tyvärr och tyvärr ska jag inte säga, men det lär inte bli så. Jag tror att Norrena nöjer sig med ett år "overthere" för då har han uppfyllt de flesta drömmarna en hockeyspelare har, dessutom har han kvar sitt hus här som hyrs ut till någon av våra utländska spelare.
Det är mycket snack om Jonas Soling, och att använda nytändning och Jonas Soling i samma mening är som att nämna Lars Lagerbäck och succé - så fel är det. Jonas har visat att han inte är värd fler chanser här eller kanske på elitnivå heller för den delen. Det var inte i LHC som hans dalande form började, faktum är väl snarare att han aldrig har varit bra. Ny omgivning med spelare, nya tränare, ny stad, ny klubb ochsåvidare. Ingenting har hitills hjälpt, inte ens att spela med de bästa. Janne Karlsson och Gunnar Persson må vara bra tränare men det är inga trollkarlar vi pratar om. Således hoppas jag att Jonas Soling inom kort tar flyttlasset någon annanstans och ger plats för yngre förmågor som dessutom gör ifrån sig bättre.
Man är inte värd fler chanser än de man förtjänar.
Jag tycker inte att truppen känns komplett och anser att Johan Hemlin använder fel anledning när han pratar om varför vi föll i semifinalen, dvs "en hel kedja borta" i Mikko Peltola, Tim Eriksson och Martin Samuelsson. Vem som helst som följt LHC föregående säsong kan prata om att LHC föll pga. målskyttet. Därför ska minst! en sniper in i truppen, och då ska det gärna inte vara någon i klass med Johan Lindström utan något med ett förjävligt bra skott.
Chris Kelleher tror jag kan överraska positivt. Dessutom tror jag att Niklas Olausson blir fjärdecenter för vem vill ni sätta som fjärdecenter egentligen? Niklas Persson, Tony Mårtensson, Joakim Eriksson eller Ulf Söderström? Mmm precis. Johan Andersson fick som ny och ung också börja i fjärdekedjan så att påstå att han är för orutinerad för att spela i fjärde är bara skräpsnack.
Jag tycker också det känns lite taskigt att jämföra med Lorentzon, men jag tror tyvärr att vi sett det sista av honom i Linköping på ett bra tag. En talang som kommer försvinna. Som Andreas Sundin, Emil Axelsson mfl. Det är inte sjysta förutsättningar de har. Vad har de för chanser att utvecklas till bra spelare i bottenlag i allsvenskan? För att dessa spelare med talang, som LHC har under kontrakt eller har under uppsikt så gäller det att man skickar dem till rätt förening med rätt möjligheter att utvecklas - då kan jag inte påstå att Arboga, Nybro eller Västerås tillhör den skaran. Som alla tre har varit bottenlag när våra spelare blivit utlånade. Jag förstår inte scoutingen när man skickar iväg spelarna till sådana här klubbar. Vill man att talangerna ska försvinna? I Andreas Sundins fall berodde det nog ganska mycket på inställningen givetvis, men han hade inte heller sjysta förutsättningar att lyckas i Nybro.
Jag gillar inte att Albin Lorentzon fick gå till Västerås. Jag hoppas han går emot min tanke och gör succé.