Blålinje: Spydigt, men låt mig motivera så kanske det är jag som borde svara mer spydigt än vad jag tänker göra nedan. För det första skrev jag KAN, vilket betyder att det inte behöver vara ett ryck som inte går att ta igen.
Vinner Djurgården sina matcher som man har till godo, dvs två matcher, och matchen idag så skiljer det 11p mellan oss. 11 poäng låter inte mycket men faktum är att det skulle ta oss 6,7 matcher för att samla ihop 11p då vi snittar 1,64p/match. Ganska många matcher.... och framförallt ganska stor procentuell del av matcherna som är kvar. Knappast så att DIF kommer snitta 0 poäng på dessa 6,7 matcher, som vi med nuvarande poängsnitt "måste spela för att ta 11 poäng och därav kan man indirekt säga att det kommer behövas många fler matcher än 6,7 st.
Ponera att Dif kommer in i en period då man spelar "lite mer som förväntningarna" och snittar 1,5 poäng/match samtidigt som vi går in i en formtopp och snittar 2,2 poäng/match. Då tar vi ikapp 0,7p/match och det tar i såna fall 16 matcher för oss ta ta ikapp ett försprång på 11 poäng, förutsatt att DIF vinner matcherna man har till godo. Ganska orealistisk att vi skulle snitta 2,2 poäng/match över en längre tid och att DIF samtidigt "enbart" snittar 1,5 poäng/match.
Håller DIF det poängsnitt som man har idag kommer vi med 99% sannolikhet inte gå om dem. I så fall så skulle det krävas att nytt personligt poängrekord från vår sida i grundserien. Djurgården är på väg mot en ruskigt bra grundserie och med nuvarande snitt efter 23 matcher så kommer de landa på 97 poäng. Lägg till att Dif knappast spelar en dålig hockey och inte ligger högt upp på grund av en "dopad" skotteffektivitet.
Besvara gärna detta, Blålinje. Gillar diskussion så bara att lägga ner mer tid på ett svar på detta inlägg än tiden som du la ned på din första kommentar. Ducka inte men försöka hålla högre nivå en din ovanstående kommentar 😉